Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Słyszałeś już o grze Diepio?

materiał partnera

Wcale nie tak dawno temu, rynek gier przeznaczonych na przeglądarki internetowe powitał w swoich ramach nowego gracza – mianowicie rozmaite gry niezależne, a zwłaszcza takie, które zostały stworzone z myślą o rozgrywce wieloosobowej – mowa tu przede wszystkim o takich pozycjach, jak popularne do dzisiaj Agario oraz Slitherio na Poki.pl, należące do gier typu. io na Poki. Gry z serii zdołały sobie nie tylko zapewnić wciąż rosnącą popularność oraz zainteresowanie graczy, ale również pozwoliły niejako zapoczątkować nieznany dotąd gatunek elektronicznej rozgrywki. Produkcje tego rodzaju charakteryzują dwie sztandarowe cechy: są one, jak wspomniano wcześniej, przeznaczone wyłącznie do rozgrywki wieloosobowej w czasie rzeczywistym oraz odznaczają się nieskomplikowanym i prostym do zrozumienia mechanizmem rozgrywki, ale jednocześnie wymagającym od gracza zaangażowania i poświęcenia pewnej ilości czasu na jego całkowite opanowanie, jeśli chce na serio zawalczyć o najwyższą pozycję w rankingu na danym serwerze.

W przypadku pierwszego przytoczonego tytułu, czyli Agar.io, wcielaliśmy się w rolę stworzenia przypominającego jednokomórkowy organizm, który musiał rywalizować z innymi w jednym z udostępnionych przez twórców trybów rozgrywki: każdy na każdego bądź drużynowego deathmatchu. Gra opierała się na dosyć unikalnym mechanizmie walki: pożeraliśmy zarówno mniejsze, „neutralne” organizmy bądź też innych graczy, którzy mieli nieszczęście stanąć na naszej drodze. Na planszy porozmieszczane były ponadto przeszkody a więksi gracze, z racji tego, że poruszali się znacznie wolniej niż normalnie mogli wystrzeliwać nieco swojej „masy” w celu schwytania mniejszych, ale szybszych i bardziej mobilnych przeciwników.

Z kolei Slither.io okazało się początkiem jeszcze bardziej kreatywnego podejścia do gatunku przeglądarkowych gier wieloosobowych niż opisany pokrótce tytuł we wcześniejszym akapicie – tym razem jednak „siadamy za sterami” wężowatego stworzenia i musimy zdobywać punkty oraz powiększać rozmiar naszego podłużnego bohatera poprzez pochłanianie porozsiewanych po całej planszy różnokolorowych, błyszczących kuleczek. Tym razem nie możemy wystrzeliwać niczego w naszych przeciwników, jednakże twórcy udostępnili nam możliwość korzystania z krótkotrwałego przyśpieszenia, które możemy wykorzystać zarówno ofensywnie, jak również defensywnie – próbując umknąć silniejszemu przeciwnikowi lub pierwszemu dostać się do dużego skupiska kulek. Walka odbywała się w ten sposób, iż musimy przeciąć drogę, po której porusza się wróg w taki sposób, że spowodujemy jego kolizję z naszym ogonem – wówczas oponent rozpada się na pas kilkunastu kolorowych kulek, które następnie możemy zjeść, a tym samym wliczyć pulę punktów przeciwnika do swojej

Twórcy Agar.io oraz Slither.io wydali niedawno również zupełnie nową produkcję z serii gier wieloosobowych pod tytułem Diepio – oferującą zupełnie nową mechanikę rozgrywki z dobrze znanym z poprzednich pozycji modelem zabawy multiplayer. Tym razem wcielamy się w coś przypominającego, i zresztą określanego tak przez samą grę, czołg i stajemy do bitwy z graczami z całego świata na dwuwymiarowej arenie.

Walczymy poprzez wystrzeliwanie czerwonych kul w kierunku naszych przeciwników, a także musimy niszczyć różnorakie, porozsiewane po mapie kolorowe figury, za które otrzymujemy punkty doświadczenia, które z kolei możemy przeznaczyć na ulepszenie naszego wehikułu: najmniej punktów otrzymujemy za małe, czerwone trójkąty zaś najwięcej za eliminowanie nieco większych, niebieskich pięciokątów oraz, oczywiście, innych graczy. Figury różnią się także liczbą punktów życia, proporcjonalną do doświadczenia, jakie otrzymujemy za ich zniszczenie. Pozwalają one ponadto szybko zdobyć wyższy poziom doświadczenia, gdy znajdujemy się na jednym z pierwszych. Punkty doświadczenia za zniszczenie przeciwnika odpowiadają liczbie punktów doświadczenia jakie zdobył (wyrażonej poprzez punkty), oraz poziomowi, jaki udało się osiągnąć naszemu celowi. Poziom doświadczenia jest ograniczony i najwyższy jaki możemy uzyskać to czterdziesty piąty.

Za każdy zdobyty poziom doświadczenia otrzymujemy punkty ulepszeń, które możemy przeznaczyć na poprawienie jednej ze statystyk naszego pojazdu, przykładowo: maksymalną liczbę punktów życia, szybkość regeneracji utraconych punktów życia, szybkość i siła wystrzeliwanych pocisków czy szybkość ich przeładowywania albo poruszania się. Co piętnaście poziomów możemy również wybrać klasę naszego czołgu – na piętnastym poziomie wybieramy jedną z trzech ścieżek rozwoju, którymi chcemy podążyć, zaś następne ulepszenia są związane z typem, na który zdecydowaliśmy się wcześniej. Do trzydziestego poziomu doświadczenia punkty otrzymujemy wraz z każdym kolejnym poziomem doświadczenia, natomiast powyżej co dwa, jeszcze później co trzy poziomy. Ważne jest więc odpowiednie zaplanowanie, na co chcemy przeznaczyć zdobyte przez nas punkty ulepszeń, gdyż w związku ze wspomnianym ograniczeniem maksymalnego poziomu doświadczenia, nie jest możliwe „wymaksowanie” każdej ze statystyk i będziemy musieli pogodzić się z tym, że nie uda nam się stworzyć uniwersalnego czołgu. Czasami warto poświęcić siłę pocisków i zamiast maksymalnego ulepszania właśnie tej cechy, zdecydować się na większą pulę punktów życia, co zwiększy naszą przeżywalność na polu bitwy bądź szybkość poruszania się, dzięki czemu będziemy mogli unikać wrogich pocisków i szybciej uciekać przed zbyt potężnym lub wolniejszym przeciwnikiem i atakować go będąc w ruchu. Warto również wspomnieć, że wystrzeliwane przez przeciwników pociski możemy niszczyć naszymi własnymi, jeśli tylko ich „przebijalność” (za którą odpowiedzialny jest poziom powiązanej z nią statystyki) jest większa od tej, posiadanej przez przeciwnika.

Wspomniany system pozwalający na rozwijanie czołgu poprzez wybór określonej klasy sprawia, że rozgrywka staje się nie tylko bardziej zróżnicowana, a tym samym wciągająca i interesująca, ale także znacznie balansuje szanse na zajęcie pierwszego miejsca w tabeli wyników – niemożliwe jest wybranie takiej kombinacji rozwoju statystyk, aby zapewnić sobie automatycznie zwycięstwo, gdyż każda z klas w niezależny sposób modyfikuje właściwości naszego czołgu i wymaga od nas obrania innego stylu rozgrywki. Wybór klasy obejmuje, między innymi, Snajpera, który wystrzeliwuje pociski najwolniej ze wszystkich dostępnych klas, ale poruszają się znacznie szybciej, zadają największe obrażenia oraz „trwają w locie” przez najdłuższy czas; decydując się na Snajpera będziemy musieli liczyć się z tym, że najtrudniej będzie nam trafić graczy, którzy postanowili postawić na szybkość swojej maszyny, niemniej jednak, jeśli uda nam się przewidzieć ruch oponenta, możemy być pewni, że zmieciemy go z powierzchni ziemi najczęściej zaledwie jednym trafieniem. Możemy też zdecydować się na przykład na Flank Guarda – będącego czymś w rodzaju mobilnej fortecy, zwłaszcza na wyższych poziomach, gdy zdecydujemy się podążać tą ścieżką rozwoju; wówczas jesteśmy w stanie miotać pociskami we wszystkie strony i jesteśmy niemalże niezniszczalni, przynajmniej dopóki nie natrafimy na opisanego wcześniej Snajpera, dla którego jesteśmy łatwym celem w związku z tym, że poruszamy się bardzo wolno, zwłaszcza, jeśli nie umieściliśmy zbyt wielu punktów ulepszeń w szybkości ruchu.

Istnieje również sporo rozmaitych sztuczek, jakie możemy zastosować, aby efektywniej rywalizować z innymi graczami – na przykład strzelając w przeciwnym kierunku do tego, w którym się poruszamy możemy nieco poprawić szybkość poruszania się. Warto także pamiętać o tym, że często lepiej jest uciec przed silniejszym przeciwnikiem, jeśli nie jesteśmy pewni, że uda nam się go zwyciężyć i poświęcić trochę czasu na zdobycie wyższego punktu doświadczenia – jeśli zginiemy, będziemy musieli rozpocząć całą zabawę od początku.

Podsumowując, Diepio to zdecydowanie jedna z lepszych produkcji wieloosobowych na przeglądarki internetowe – ma prostą, łatwą do opanowania mechanikę rozgrywki, ale jednocześnie wymagającą od gracza zaangażowania, jeśli chce osiągnąć sukces w walce. Poza tym, twórcy wciąż rozwijają swój projekt, wprowadzając nowe klasy czołgów czy możliwości rozgrywki, tak więc możemy być pewni, że gra nie znudzi nam się szybko ani nie stanie się zbyt powtarzalna.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto