Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowej linii tramwajowej nr 15 w Sosnowcu idzie pełną parą. Można podziwiać okazały mural

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na budowie pojawiły się już betonowe elementy torowiska, a na ogrodzeniu zaplecza budowy sosnowiczanie mogą podziwiać okazały "tramwajowy"

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na budowie pojawiły się już betonowe elementy torowiska, a na ogrodzeniu zaplecza budowy sosnowiczanie mogą podziwiać okazały "tramwajowy" Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Eurovia
Sosnowiec. Trwa budowa nowej linii tramwaju nr 15 do Zagórza, dzielnicy Sosnowca. Na pierwszych odcinkach ułożono już pierwsze betonowe podkłady nowej linii do Zagórza. Trwają prace na budowie węzła przesiadkowego i tunelu, którym „15” będzie przejeżdżała. Budowa ma też ciekawostkę, mural wykonany przez sosnowieckich artystów na ogrodzeniu placu budowy. Widzieliście?

Prace idą pełną parą

Konsorcjum firm, w którym liderem jest - Eurovia nie zasypia gruszek w popiele. Prace idą pełną parą, co mieszkańcy obserwują na co dzień.

- Prace przy budowie linii nr 15 w Sosnowcu prowadzone są na wielu frontach poza miejscami kolizyjnymi z drzewostanem przeznaczonym do wycinki – tu wykonawca w dalszym ciągu oczekuje na decyzję właściwych organów – mówi Małgorzata Nowakowska, rzeczniczka Eurovii.

Pod koniec czerwca, po zakończonej przebudowie, przełączone zostały nowe odcinki wodociągu w okolicy ronda Jana Pawła II oraz ul. Wolności. Przy ul. Rydza, ul. Wolności oraz przy ul. Paderewskiego zakończona została także przebudowa kolizyjnych odcinków sieci gazowej.

Ułożono już pierwsze betonowe podkłady na przyszłym torowisku

Na równoległych do ul. Paderewskiego odcinkach torowych wykonana została zabudowa tzw. rusztu torowego, ułożone zostały też pierwsze podkłady betonowe – to właśnie tam pojedzie tramwaj.

- Trwają także prace na obiekcie inżynieryjnym przyszłego węzła przesiadkowego, są to roboty ciesielsko-zbrojarskie na segmencie szybu windowego oraz schodów, gdzie z końcem lipca przystąpimy do wykonania robót drogowych związanych z zabudową warstw konstrukcyjnych drogowych w przejściu nad obiektem. Tym samym na przełomie sierpnia i września planujemy dokonać pierwszego przełożenia ruchu na ulicy Braci Mieroszewskich - mówi dyrektor kontraktu Robert Wach z Eurovia Polska SA.

Obecnie najbardziej zaawansowanym odcinkiem jest odcinek na ul. Rydza Śmigłego gdzie wykonano już zabudowę murów oporowych i gdzie zostały ułożone warstwy konstrukcyjne w torowisku wraz z jego odwodnieniem.

- Równocześnie wraz z zabudową warstw konstrukcyjnych układamy przepusty rurowe dla przyszłych sygnalizacji świetlnych oraz kabli zasilania trakcji – dodaje dyrektor.

Pojawiają się słupy trakcyjno-oświetleniowe

W ramach przygotowań do kolejnych etapów prac wykonywane są także fundamenty pod przyszłe słupy trakcyjno-oświetleniowe oraz teren na którym powstanie budynek przyszłej podstacji trakcyjnej.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.

Mural na ogrodzeniu zaplecza budowy

Budowa może pochwalić się nietypowym projektem – na ogrodzeniu zaplecza budowy powstał mural nawiązujący do realizowanego zadania. Autorem oraz wykonawcą muralu, jest lokalna firma z Sosnowca Czerwony Pies, zajmująca się malowaniem artystycznym, przemysłowym oraz malowaniem z elementami przestrzennymi. Firma wykonała między innymi mural na przejściu między Pogorią III i IV w Dąbrowie Górniczej, czy odsłonięte niedawno Schody Wojaczka wraz z muralem upamiętniającym postać artysty w Mikołowie.

- Jest to nasz ukłon w stronę mieszkańców. Zawsze staramy się tak organizować prace, aby redukować utrudnienia, a jeśli to możliwe zadbać również o aspekt wizualny. Budowa przecież nie musi być nudna! Mamy nadzieję, że przejeżdżając obok, przyjemnie jest rzucić okiem na ten fragment naszej budowy – mówi kierownik robót, Krzysztof Franków z Eurovia.

Inwestycja w Sosnowcu jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zadanie o wartości 88,6 mln netto realizowane jest przez konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich (Lider), KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej. Na wykonanie prac przewidziano 33 miesiące licząc od dnia podpisania umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto