MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Przyczepa do zabytkowego jelcza - ma ją PKM Sosnowiec

Tomasz Szymczyk
Przyczepę, którą PKM Sosnowiec zakupił w województwie mazowieckim, wyprodukowano w 1977 roku w Jelczu koło Oławy. W tym samym roku przepisy zabroniły przewożenia ludzi w przyczepach
Przyczepę, którą PKM Sosnowiec zakupił w województwie mazowieckim, wyprodukowano w 1977 roku w Jelczu koło Oławy. W tym samym roku przepisy zabroniły przewożenia ludzi w przyczepach Tomasz Szymczyk
PKM Sosnowiec zakupił przyczepę do jelcza RTO. Po generalnym remoncie będzie jeździć razem z popularnym "ogórkiem".

Pamiętacie słynne jelcze "ogórki", które do lat 70. dominowały w polskim transporcie publicznym? Dziś na chodzie pozostało już niewiele takich pojazdów. "Ogórka" posiada m.in. sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Kilkanaście dni temu na teren zajezdni w Zagórzu przyjechała przyczepa do "ogórka". Po remoncie będzie to jedyna w kraju taka przyczepa na chodzie.

- Przyczepa, którą nabyliśmy, została wyprodukowana w 1977 roku.

Był to ostatni rok ich eksploatacji w Polsce. Pojawiły się wówczas przepisy, które zabroniły wożenia ludzi w przyczepach - mówi nam Jacek Kalicki, pełnomocnik zarządu PKM Sosnowiec ds. napraw i gospodarki taborem, który odpowiada również za będzińską izbę pamięci, poświęconą komunikacji miejskiej w Zagłębiu Dąbrowskim.

Produkcję przyczep do popularnego "ogórka" rozpoczęto w 1965 r. w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Pojazd taki łącznie z dyszlem ma długość 8409 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 2865 mm. W przyczepie zmieściło się 31 pasażerów na miejscach siedzących oraz 13 w pozycji stojącej. Przyczepy wykorzystywano nie tylko w komunikacji stricte autobusowej.

Była wersja m.in. sypialno-turystyczna, miejska, barowa, laboratoryjna oraz szkolna, przystosowana do ciągnięcia przez traktor. W transporcie publicznym wykorzystywana była w komunikacji miejskiej (w naszym regionie kolor czerwony) oraz międzymiastowej (kolor niebieski). Resztki farby w tej drugiej barwie zdradzają, że przyczepa pracowała przedlaty w jednym z PKS-ów.

Póki co, pojazd stoi na parkingu na terenie zajezdni i czeka w kolejce do remontu. Aktualnie renowację przechodzi bowiem inny z zabytkowych już dzisiaj jelczów.

- Po remoncie przyczepa będzie się pojawiać w różnych miejscach na festynach i targach - mówi Jacek Kalicki.

Zabytkowy jelcz RTO (to fachowa nazwa "ogórka") w ubiegłym roku zrobił już furorę m.in. podczas Biegu dla Hospicjum czy Sosnowieckich Spotkań Starych Samochodów.

Sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej od października ubiegłego roku prowadzi na terenie dawnej zajezdni w Będzinie Izby Pamięci. Zgromadzono tam m.in. stare bilety, tekturowe tablice kierunkowe, silniki czy dokumenty związane z historią komunikacji miejskiej w naszym regionie. W ubiegłym roku PKM Sosnowiec zakończył też eksploatację węgierskich ikarusów, które przez wiele lat były w Zagłębiu symbolem komunikacji miejskiej.

Podobna przyczepę ma MPK w Krakowie:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto