Z fotowoltaiki jest zadowolonych 96 proc. użytkowników. Panele wybrało ponad 160 tys. Polaków

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
Przez ostatnie 5 lat moc fotowoltaiczna w polskiej sieci wzrosła o 9000 proc. pxfuel.com
Fotowoltaika zdobywa w Polsce coraz większą popularność. Głównymi motywacjami do zakupu paneli są chęć zaoszczędzenia pieniędzy oraz ekologia.

Fotowoltaika to zakup, z którego zadowolonych jest 96 proc. użytkowników paneli – wynika z badania przeprowadzonego przez Oferteo.pl. Co więcej, 37 proc. użytkowników rozważa rozbudowę swojej instalacji. Pod koniec 2019 r. w panele fotowoltaiczne wyposażonych było prawie 3 proc. budynków mieszkalnych w Polsce.

Fotowoltaika cieszy Polaków. Wybieramy ją głównie dla oszczędności

Fotowoltaika od kilku lat stale zyskuje w Polsce na popularności. Według Urzędu Regulacji Energetyki w latach 2014–2020 moc fotowoltaiczna w sieci wzrosła o 9000 proc. Pod względem tempa przyrostu mocy plasuje to Polskę na piątym miejscu w Unii Europejskiej. Jak wyliczyło Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV, pod koniec 2019 r. w naszym kraju było ponad 160 tys. instalacji fotowoltaicznych – co oznacza, że panele znajdowały się na co 36. budynku mieszkalnym.

Ci, którzy zdecydowali się na fotowoltaikę, bardzo rzadko żałują zakupu. Badanie przeprowadzone przez Oferteo.pl na próbie 696 osób wykazało, że aż 96 proc. użytkowników paneli jest zadowolonych z ich zamontowania. Dodatkowo 37 proc. deklaruje, że w przyszłości powiększy swoją instalację.

Do montażu paneli najczęściej zachęcają Polaków (można było wybrać kilka odpowiedzi):

  • chęć zaoszczędzenia na kosztach energii – 84 proc. ankietowanych,
  • chęć ochrony środowiska – 57 proc.,
  • chęć skorzystania z nowoczesnych rozwiązań – 30 proc.,
  • pozytywne doświadczenia znajomych – 8 proc.

Na rynku fotowoltaiki największy ruch panuje od marca do maja – to w tym okresie fachowcy od montażu paneli otrzymują najwięcej zapytań od klientów. Popularny jest też montaż fotowoltaiki w czerwcu i lipcu.

Jaką fotowoltaikę wybierają Polacy?

Jak pokazało badanie Oferteo.pl, Polacy najczęściej decydują się na instalację fotowoltaiczną o mocy 6–10 kWp (kilowatt-peak), która rocznie produkuje od 600 do 1000 kWh prądu. W 2019 r. właśnie taką moc wybrała połowa ankietowanych. Z kolei 46 proc. zdecydowało się na słabszą instalację o mocy 2–5 kWp, która przy produkcji energii na poziomie od 200 do 500 kWh rocznie wystarcza do zaspokojenia potrzeb gospodarstwa domowego średniej wielkości.

Jeśli chodzi o powierzchnię paneli fotowoltaicznych, jedna czwarta z nas wybiera łączną powierzchnię 21–30 m kw. Niemal tyle samo Polaków, bo 23 proc., decyduje się na panele o łącznej powierzchni 11–20 m kw. Większe instalacje są zdecydowanie mniej popularne, zapewne z uwagi na koszty oraz brak tak dużego zapotrzebowania na energię.

Biurokracja przeszkadza, ale rynek rośnie

Mimo popularności fotowoltaiki realizacja takiej inwestycji nie zawsze jest łatwa. Jako główne trudności, z którymi trzeba było się zmierzyć, posiadacze instalacji wskazali:

  • biurokrację – 29 proc.,
  • znalezienie wykonawcy – 25 proc.,
  • wybór odpowiedniego sprzętu – 22,5 proc.

Można mieć nadzieję, że część z tych trudności okaże się przejściowa. W miarę dalszego szybkiego rozwoju tego segmentu rynku OZE powinno pojawiać się coraz więcej specjalistycznych firm zajmujących się fotowoltaiką, co ułatwi znalezienie fachowców i sprzętu.

Jak na razie nic nie zapowiada, by boom na fotowoltaikę w Polsce miał zbliżać się ku końcowi. Producentów i klientów nie powstrzymał nawet koronawirus – już pod koniec kwietnia instalacje sprzedawały się prawie tak dobrze jak przed pandemią. Jak szacuje Instytut Energetyki Odnawialnej, w 2020 r. obroty na rynku fotowoltaiki będą o 25 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Do zakupu paneli zachęca m.in. program „Czyste Powietrze”, w ramach którego można uzyskać do 5000 tys. zł dofinansowania na montaż instalacji fotowoltaicznej.

Orzeczenie TSUE. Koniec wynajmów krótkoterminowych?

Wideo

Materiał oryginalny: Z fotowoltaiki jest zadowolonych 96 proc. użytkowników. Panele wybrało ponad 160 tys. Polaków - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3