Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem z Katowic do Sosnowca wzdłuż S86. Przetarg na studium w wakacje [MAPA]

Justyna Przybytek
Koncepcja przebiegu linii tramwajowej z Katowic do Sosnowca oraz skomunikowania północnych dzielnic Katowic
Koncepcja przebiegu linii tramwajowej z Katowic do Sosnowca oraz skomunikowania północnych dzielnic Katowic Tramwaje Śląskie
Jeszcze w te wakacje spółka Tramwaje Śląskie chce ogłosić przetarg na przygotowanie studium wykonalności dla budowy nowej linii tramwajowej, która połączyłaby Katowice z Sosnowcem wzdłuż alei Roździeńskiego i trasy S86. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji to około 68 mln zł.

Linia tramwajowa z Katowic do Sosnowca, która biegłaby wzdłuż alei Roździeńskiego i trasy S86, to koncepcja tak naturalna, że za absurd uchodzi, że wciąż nie została zrealizowana. Oba miasta łączy co prawda linia, ale biegnąca przez Szopienice. To linia nr 15, którą podróż zajmuje około 30 minut. Linia wzdłuż S86 i alei Roździeńskiego byłaby szybka, bo tory mogą tu biec po wydzielonym z jezdni torowisku, do tego obsługiwałaby zaledwie kilka przystanków. Tym sposobem tramwaj wzdłuż trasy S86, która uchodzi za jedną z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce - i która regularnie się korkuje – byłby doskonałą alternatywą dla samochodu. O realizację przedsięwzięcia apelują zarówno mieszkańcy katowickiej Dąbrówki Małej, jak i Sosnowca.

Koncepcja przebiegu tej szybkiej linii w Tramwajach Śląskich już jest. W czerwcu była prezentowana katowickim radnym z Komisji Transportu. - W wakacje chcemy ogłosić przetarg na studium wykonalności, które nam pokaże, czy dobrze wyznaczyliśmy przebieg nowej linii, czy jest realny do realizacji i jakie będą dokładne koszty inwestycji – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie. Jak dodaje decyzja, czy budować i kiedy będzie należała do władz Katowic i Sosnowca.

Szacunkowe koszty ustalono na poziomie ponad 68 mln zł. Inwestycja ma obejmować budowę torowiska od istniejącej linii tramwajowej w ulicy Baczyńskiego w Sosnowcu (na wysokości nieczynnego centrum handlowego) do połączenia z linią tramwajową w ulicy 1 Maja i Warszawskiej w Katowicach. Co istotne linia wzdłuż alei Roździeńskiego i trasy S86, skomunikowałaby nie tylko Katowice z Sosnowcem, ale i Dąbrówkę Małą i częściowo Bogucice z centrum stolicy aglomeracji. Na wysokości strefy kultury w Katowicach skręcałaby w ulicę Dudy – Gracza i stąd wpadała na skrzyżowanie 1 Maja i Warszawskiej.

Trasa linii miałaby ponad 13 km. W ramach przedsięwzięcia, jak sprawdzili przedstawiciele Tramwajów Śląskich, trzeba by wybudować most nad rzeką Brynicą, wiadukt nad stacją kolejową Dąbrówka Mała, wiadukt nad DTŚ oraz most nad rzeką Rawą, konieczna będzie także modernizacja skrzyżowania ulicy Hallera z ul. Pod Młynem.

- To połączenie wydaje się naturalne i byłoby alternatywą dla ruchu samochodowego. Trasa miałaby kilka przystanków, całość linii biegłaby przez tereny, na których nie ma większych kolizji z istniejącymi obiektami, a torowisko niemal w całości byłoby wydzielone z jezdni. Dlatego też jej realizacja byłaby względnie tania – ocenia Zowada.

Linia Katowice – Sosnowiec to nie jedyny pomysł na inwestycje Tramwajów Śląskich. Spółka ma też plan, jak skomunikować północne dzielnice Katowic. Wstępne (a nawet bardzo wstępne, bo nawet nie oszacowane) koncepcje zakładają możliwość budowy dwóch krótkich linii: od pętli Słonecznej do centrum handlowego IKEA oraz a od skrzyżowania ul. Korfantego z Konduktorską do rejonu ulicy Karoliny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto