Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje jeżdżą już po przedłużonej linii nr 15 w Sosnowcu. Trasa otrzyma w przyszłości kolejny odcinek, łaczący Zagórze z Dańdówką

Adam Tobojka
Adam Tobojka
Pasażerowie Tramwajów Śląskich od dzisiaj linią nr 15 dojadą aż do ronda Jana Pawła II w sosnowieckim Zagórzu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Pasażerowie Tramwajów Śląskich od dzisiaj linią nr 15 dojadą aż do ronda Jana Pawła II w sosnowieckim Zagórzu. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Adam Tobojka
Na przedłużonej trasie linii 15 w Sosnowcu, łączącej pętlę przy osiedlu Bohaterów Monte Casino z rondem Jana Pawła II przy osiedlu Pekin kursują już tramwaje. Od godziny 14:00 pasażerowie mogą skorzystać z przedłużonej linii. Tramwaje Śląskie zapowiadają, że to nie ostatnia inwestycja w Sosnowcu w najbliższych latach – linia 15 otrzyma kolejny odcinek, który sięgnie dzielnicy Dańdówka.

Od 19 grudnia linia tramwajowa nr 15, do tej pory kursująca pomiędzy placem Wolności w Katowicach a pętlą przy ulicy Braci Mieroszewskich w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze kursowała będzie po przedłużonej trasie, kończącej się na rondzie imienia Jana Pawła II w pobliżu osiedla Pekin. Nowowybudowany odcinek trasy mierzy ponad 3,5 kilometra, a na jego długości znalazło się sześć nowych przystanków, w tym zintegrowany węzeł przesiadkowy przy ulicy Braci Mieroszewskich, umożliwiający przesiadki na linie autobusowe Całość nowej trasy tramwaje pokonują w niecałe sześć minut.

Budowa nowej linii trwała 27 miesięcy – rozpoczęto ją w wrześniu 2020 roku, a zakończono w grudniu, 2022. W tym czasie na odcinku położono około 14 kilometrów szyn na ponad 9400 podkładach, rozciągnięto ponad 13 kilometrów sieci trakcyjnej, wybudowano węzeł przesiadkowy i podstację trakcyjną.

Za budowę nowego odcinka odpowiedzialne było konsorcjum stworzone przez firmy Eurovia Polska S.A., KZN Rail Sp, z o. o. i Nowak Mosty Sp. z o. o. Zadanie było częścią „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Całość projektu to kwota ponad 600 milionów złotych, a realizacja inwestycji w Sosnowcu kosztowała 90 milionów złotych netto, z czego 47 milionów złotych to dofinansowanie z środków europejskich.

- Należy pamiętać, że to tylko jeden z etapów. Całość inwestycji w województwie śląskim jeżeli chodzi o Tramwaje Śląskie to ponad miliard trzysta pięćdziesiąt milionów złotych i to środki finansowe, z który realizowane zakupy taborów a przede wszystkim wymiana torów i torowisk, żeby było szybciej i bezpieczniej dla pasażerów – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

Na uroczystym, pierwszym przejeździe obecni byli zarówno przedstawiciele władz lokalnych – prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, jego zastępcy, radni, jak i urzędnicy państwowi: minister Grzegorz Puda, posłowie, senatorowie, prezes zarządu Bolesław Knapik i przedstawiciele konsorcjum wykonawczego.

- Bez wspólnej pracy ta inwestycja nie byłaby możliwa. Chciałbym podziękować wszystkim zgromadzonym podziękować, za to włożony w cały proces trud. Dzięki temu w Sosnowcu pojawił się kolejny ekologiczny i szybki środek transportu – w porównaniu do autobusów metropolitalnych, do centrum miasta dojedziemy z Zagórza prędzej o cztery, pięć minut – mówił podczas otwarcia Arkadiusz Chęciński.

Przedłużona linia trasy tramwaju pierwsza od 40 lat nowootwarta linia tramwajowa w województwie śląskim. Jednak nie oznacza to, że to ostatnia inwestycja. Podczas uroczystości oddania do użytku nowego odcinka, prezes spółki Tramwaje Śląskie Bolesław Knapik zdradził, ze to nie koniec prac nad linią nr 15.

- Jesteśmy na etapie projektowania kolejnego odcinka tej trasy. Zostanie ona przedłużona aż do ronda Żołnierzy Wyklętych w dzielnicy Dańdówka, wzdłuż ulicy 11 Listopada. Chcielibyśmy, żeby ta linia była realizowana w następnej perspektywie unijnej, obejmującej lata 2021-2027 – mówi prezes Tramwajów Śląskich.

Obok niej w planach jest jeszcze projekt o którym mówi się od wielu lat – połączenie tramwajowe między sosnowieckim Zagórzem a Dąbrową Górniczą. Jak przyznaje prezes spółki, projekt pozostaje na razie w strefie przedprojektowej i wymaga jeszcze rozmów wstępnych między Tramwajami Śląskimi a samorządami Sosnowca i Dąbrowy Górniczej.

- Nie mówimy nie – ocenia prezes Bolesław Knapik.

Zabrani na otwarciu goście mieli również okazję skorzystać z możliwości pierwszego przejazdu pasażerskiego nową trasą. Ten przebiegł bez najmniejszych problemów, gwarantując przyszłym pasażerom płynną i szybką podróż.

Nowy odcinek linii numer 15 obsługiwany będzie tak jak do tej pory przez tramwaje niskopodłogowe PESA, które kursować będą w trakcie dnia co 15 minut. Szczegółowy rozkład jazdy sprawdzić można na stronie ZTM i przystankach tramwajowych linii 15.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto