Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybko i wygodnie

Marcin Twaróg
Motorniczy Edmund Wiśniewski chwali wygodę nowych tramwajów. Fot. Marcin Twaróg
Motorniczy Edmund Wiśniewski chwali wygodę nowych tramwajów. Fot. Marcin Twaróg
Pasażerowie korzystający z dwóch świeżo wyremontowanych tramwajów, jeżdżących na trasach z Czeladzi do Huty Katowice oraz z Milowic do Mysłowic, są nimi wręcz zachwyceni.

Pasażerowie korzystający z dwóch świeżo wyremontowanych tramwajów, jeżdżących na trasach z Czeladzi do Huty Katowice oraz z Milowic do Mysłowic, są nimi wręcz zachwyceni.

Wagony są pomalowane, ocieplone, a podłoga wyłożona jest antypoślizgowym materiałem. To jednak nie wszystko.
- To są pierwsze energooszczędne tramwaje, jakie udało się nam wykonać w Będzinie - mówi nie kryjąc zadowolenia Kazimierz Kosmala, z-ca dyrektora Zakładu Komunikacji Tramwajowej w Będzinie. - Podczas pomiarów energetycznych okazało się, że oszczędzamy 20-25 proc. energii w porównaniu z tradycyjnym tramwajem.

Zmodernizowanie każdego tramwaju kosztowało ok. 300 tys. zł. Na koszt wpłynęła między innymi wymiana układu rozruchowego.

- Obecnie znacznie poprawiły się parametry techniczne tramwaju. Szybciej i płynniej przyspiesza i hamuje. To są niewątpliwe zalety wpływające na komfort jazdy - mówi Wojciech Kulawiak, dyrektor Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej w Katowicach, który przeznaczył pieniądze na unowocześnienie pojazdów.

Jego słowa potwierdza Edmund Wiśniewski, motorniczy z 9-letnim stażem, prowadzący tramwaj linii 22. - Praca stała się przyjemniejsza. Tramwaj jeździ spokojniej, już nie zrywa przy hamowaniu. Cieszę się też z czytelniejszego pulpitu sterowniczego, do którego dodano nawet kasetkę na drobne ze sprzedaży biletów i specjalną podstawkę do wypełniania karty jazdy.

Największe zmiany odczuli jednak pasażerowie. Specjalny system grzejników nawiewowych powoduje, że w tramwaju już w kilka minut po uruchomieniu robi się ciepło.

- To bardzo miłe uczucie, bo do tej pory albo było zimno, albo podłoga wręcz parzyła. No i siedzenia są wreszcie naprawione, bo na tych starych strach było siadać, żeby się nie zawaliły i żeby nie zabrudzić płaszcza - mówi Stefania Leśna, która codziennie wsiada do tramwaju na pętli w Czeladzi.

Podobne dwa tramwaje do tych z zakładu w Będzinie jeżdżą obecnie tylko w Bytomiu i Gliwicach. Zdaniem dyrektora Kulawiaka, to dopiero początek modernizacji. Jeżeli uda się zarobić pieniądze, także w tym roku do użytku oddane zostaną kolejne energooszczędne tramwaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Co zrobić w trakcie wypadku drogowego?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto