Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sosnowiec: Ikarusy przestaną jeździć. Zastąpią je nowoczesne pojazdy niskopodłogowe [ZDJĘCIA]

Tomasz Szymczyk
Węgierskie autobusy to symbole naszej komunikacji
Węgierskie autobusy to symbole naszej komunikacji
Sprowadzane z Węgierskiej Republiki Ludowej autobusy marki Ikarus na długie lata stały się symbolem nie tylko zagłębiowskiej komunikacji autobusowej. Dziś jest ich coraz mniej, a ich miejsce zajmują nowoczesne pojazdy niskopodłogowe. W 2014 roku ikarusy przestaną jeździć po Zagłębiu.

Dokładnie 8 grudnia 1978 r. do zagórskiej zajezdni przyjechał z budapesztańskiej dzielnicy Matyasfold pierwszy ikarus. Autobusy na długo stały się symbolem zagłębiowskiej komunikacji. Choć dziś wypierane są przez pojazdy niskopodłogowe, wciąż spotyka się je na naszych drogach.

- Solarisy są dobre zimą, bo jest ciepło, a ikarusy latem, bo nie podróżuje się w upale - śmieje się Rafał z centrum miasta.

Piotr Drabek, dyrektor techniczny PKM Sosnowiec, wylicza, że ikarusy stanowią 18 proc. jego taboru, ale już niebawem ma się to zmienić. - W najbliższym czasie wycofamy z eksploatacji co najmniej 8 ikarusów. Pozostałe są w dobrym stanie technicznym. W większości są po naprawie głównej - mówi. Dodajmy, że jeszcze w 2006 r. węgierskie autobusy stanowiły jeszcze 34 procent wszystkich pojazdów.

Dziś ikarusy spotkać można m.in. na liniach 18, 150, 807, 808, 811 czy 825. Sukcesywnie wypierają je jednak niskopodłogowe solarisy, many czy mercedesy. Już niebawem na drogi wyjadą kolejne pojazdy. - Na rok 2012, pod warunkiem dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, planowany jest zakup 14 nowych autobusów. W zeszłym roku kupiono 8 nowych autobusów marki Solaris Urbino 15. Zostało również zakupionych 40 autobusów używanych. Będziemy to kontynuować - dodaje Piotr Drabek.

Po Sosnowcu kursują także dwa autobusy hybrydowe - Solaris Urbino 18 Hybrid.

- Z uwagi na osiągane przez nie wyniki (oszczędność w zużyciu paliwa dochodzi do 25 proc.), na bieżąco analizujemy oferty i poddajemy takie autobusy testom, co może doprowadzić do kolejnego zakupu - informuje nas dyrektor Drabek.

Kiedy kierowca z Sosnowca, pan Arkadiusz, zaczynał pracę w 1988 r., jak sam mówi, nie było fajnych autobusów. - W każdym jest inna technika jazdy, trzeba uważać przy skrętach. Musimy być przygotowani do jazdy każdym wozem - mówi.

- Sytuacja taborowa w Zagłębiu w porównaniu do reszty KZK GOP wydaje się względnie dobra, trwają obecnie kolejne zakupy używanych autobusów niskopodłogowych w dość dobrym stanie, co pozwoli wymienić tabor obsługujący linie ponadlokalne - ocenia Jakub Jackiewicz z Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego.

PKM Sosnowiec ostatniego ikarusa planuje wycofać z eksploatacji na przełomie lat 2013 i 2014. Nie znikną one jednak z zajezdni w Zagórzu. Jeden egzemplarz zostanie pozostawiony jako zabytek, docelowo jako eksponat Muzeum Komunikacji Miejskiej.

Codziennie świeże informacje z Zagłębia prosto na e-maila. Zapisz się do newslettera "Sosnowiec"!
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto