Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sosnowiec: buspasy, ścieżki rowerowe i nowe autobusy

Tomasz Szymczyk
Podróżni będą czekali na tramwaje i autobusy w jednym miejscu, bo autobusy pojadą po torowisku
Podróżni będą czekali na tramwaje i autobusy w jednym miejscu, bo autobusy pojadą po torowisku Fot. tos
Sosnowiec uzyskał 145 milionów złotych dofinansowania unijnego. Wyda je na poprawę funkcjonowania komunikacji miejskiej. To będzie rewolucja.

Komunikacyjna rewolucja w centrum Sosnowca? W najbliższym czasie szykuje się wiele zmian w układzie komunikacyjnym miasta. Przebudowa czterokilometrowego odcinka ulicy 3 Maja, buspasy i nowe ścieżki rowerowe - to tylko niektóre z założeń sosnowieckiego projektu pod nazwą „Modernizacja infrastruktury autobusowo-tramwajowej na terenie Sosnowca - budowa i rozbudowa małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych”.

Projekt ów uzyskał najlepszą oceną w konkursie wniosków o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Do stolicy Zagłębia powędruje tym samym dofinansowanie w wysokości 56,6 miliona złotych. Całkowity koszt projektu to 67,2 miliona złotych. W pierwszej trójce znalazł się również projekt związany z zakupem niskoemisyjnego taboru autobusowego dla sosnowieckiego PKM-u.

- To dla nas ogromny sukces i nagroda dla tych, którzy byli w te projekty zaangażowani - podkreśla Anna Jedynak, wiceprezydent Sosnowca.

W ramach pierwszego projektu miasto zamierza całkowicie przebudować czterokilometrowy odcinek ulicy 3 Maja, na której - na odcinku między skrzyżowaniem z ul. Piłsudskiego aż do wiaduktu u zbiegu ulic Prusa i Blachnickiego przy Górce Środulskiej. Sosnowiec zaplanował też powstanie ośmiu małych węzłów przesiadkowych. Pod pojęciem tym rozumieć należy przebudowę sześciu przejść podziemnych (przy dawnej kopalni Sosnowiec, na skrzyżowaniu ulic Narutowicza i 3 Maja, przy basenach na Sielcu, przy „ślimaku”, przy nowym rondzie na Starym Sosnowcu i przy Egzotarium) oraz dwóch kładek naziemnych: na Środuli i przy dworcu Sosnowiec Południowy.

- Dostosujemy je też do potrzeb osób niepełnosprawnych tak, by mogły one łatwiej skorzystać z przystanków komunikacji publicznej. Powstanie też czternaście kilometrów ścieżek rowerowych i dziewięć wypożyczalni rowerów - wylicza wiceprezydent Anna Jedynak.

- W tej chwili czeka nas ogromna praca do wykonania. Część przetargów w ramach zadania dotyczącego budowy i rozbudowy małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych już ogłosiliśmy, a kolejne właśnie przed nami. Zmiany, które planujemy, pozwolą na stworzenie spójnego systemu wspomagającego transport publiczny w Sosnowcu. Wierzę, że dzięki temu mieszkańcy zdecydują się na zmianę i zrezygnują z samochodów na rzecz wygodnej komunikacji publicznej. Planujemy, że cała inwestycja będzie ukończona w 2019 roku - mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Znacznie szybciej, bo już na przełomie 2016 i 2017 roku do zajezdni sosnowieckiego PKM-u dotrzeć mają nowoczesne niskoemisyjne autobusy. We wtorek w zajezdni w Zagórzu podpisano umowy na dostawę 78 nowych autobusów przez takie koncerny jak Mercedes, Solaris i Volvo. 35 wozów będzie miało nowoczesny napęd hybrydowy.

- To będą bardzo nowoczesne autobusy wyposażone we wszystkie możliwe nowości dostępne na rynku. Myślę, że część osób z przyjemnością przesiądzie się z samochodów do naszych pojazdów - zaznacza Marek Pikuła, prezes zarządu PKM Sosnowiec.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto