Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Słowo "wyprzedaż" ciągle działa na nas jak magnes

Aldona Minorczyk-Cichy, Sylwia Królikowska
Tanie zakupy robimy nie tylko w kraju. Jeździmy do sąsiadów, najczęściej do Niemiec i Czech. Jak wynika ze statystyk Europejskiego Centrum Konsumenckiego często kupujemy także we Francji, Hiszpanii i Włoszech.

- Nigdy nie miałam złych doświadczeń w związku z zagranicznymi zakupami - mówi Edyta Nawrot z Wałbrzycha. Często jeździ do Czech. - Polecam centrum przy wjeździe do Pragi. Może odległość nie jest mała, ale warto.

Zarówno tam, jak i w Polsce sklepy kuszą klientów upustami sięgającymi nawet 70 procent. Dla wielu to jedyna okazja, by zaopatrzyć się w markowe rzeczy za niewielkie pieniądze. Niestety, łatwo można się naciąć. Zwłaszcza, gdy nie zna się swoich praw. Tymczasem, jak wynika z najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie UOKiK przez ARC Rynek i Opinia - większość z kupujących na wyprzedażach nie wie, jakie prawo chroni konsumentów. Na pytanie: czy znasz prawa kupujących na wyprzedażach - jedynie 5 proc. ankietowanych odpowiedziało pozytywnie. Niestety, aż 43 proc. przyznało się, że nie zna zasad rynkowych.
"Na rzeczy z wyprzedaży gwarancji nie ma", "Nie przyjmujemy reklamacji na przedmioty zakupione po obniżonej cenie" - takie wyjaśnienia coraz częściej słyszymy w sklepach w naszym regionie, których właściciele chcą odstraszyć ewentualnych niezadowolonych z zakupu klientów.

Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, informuje, że takie działanie jest niezgodne z prawem. - To, czy możemy reklamować towar, który został przeceniony, uzależnione jest od powodów przeceny. Najczęściej dotyczy ona towaru pełnowartościowego, z którego zbyciem sprzedawca ma problem (przykładem są posezonowe wyprzedaże). Wówczas przysługują nam takie same uprawnienia, jak w przypadku towaru, który przeceniony nie był.

Co zrobić, gdy sklep odrzuci reklamację? W tej sytuacji poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

Pamiętajmy także, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać.

W razie kłopotów, np. kiedy sprzedawca nie chce uznać reklamacji towaru, można zwrócić się do ECK w danym kraju lub po powrocie do Polski skontaktować się z Centrum w Warszawie. Trzeba jednak pamiętać, że sieć Europejskich Centrów Konsumenckich może pomagać tylko tym konsumentom, którzy zakupili towary i usługi od przedsiębiorców zarejestrowanych w Unii Europejskiej.

Wyprzedaże przyszły do nas zza oceanu i stały się polską tradycją. Wiele osób kupuje tylko niezbędne rzeczy, by potem zaszaleć zastawiając sieci na prawdziwe okazje. W ubiegłym roku według danych GUS przeciętny Polak na wyprzedażach wydał 300 zł. W sumie - 7 miliardów złotych.

Czy w tym roku ta kwota będzie podobna? Prawdopodobnie - nawet większa i to mimo kryzysu. Po prostu lubimy okazje. Polujemy na nie tak, jak nasi przodkowie na zwierzynę.

Kiedy promocje

Austria - do końca sierpnia
Belgia - w lipcu
Bułgaria - w sierpniu
Cypr - od pierwszego do ostatniego poniedziałku sierpnia
Czechy - do końca sierpnia
Dania - do końca sierpnia
Estonia - do końca lipca
Finlandia - w lipcu
Francja - do końca lipca
Grecja - do 31 sierpnia
Niemcy - do końca września
Słowacja - do końca sierpnia
Szwecja - do końca lipca
Wielka Brytania - sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży
Włochy - na początku lipca, trwają do połowy września.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Słowo "wyprzedaż" ciągle działa na nas jak magnes - Sosnowiec Nasze Miasto

Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto