Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Scenariusz i harmonogram przywrócenia ruchu na DK86 jeszcze w tym tygodniu. Uszkodzony wiadukt zostanie rozebrany

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
DK 86 w Katowicach jest zamknięta od soboty 27 czerwca. Na wiadukcie na wysokości Giszowca zapadła się jezdnia
DK 86 w Katowicach jest zamknięta od soboty 27 czerwca. Na wiadukcie na wysokości Giszowca zapadła się jezdnia Lucyna Nenow
Przed końcem tygodnia firma NDI, generalny wykonawca przebudowy węzła Giszowiec, ma przedstawić możliwy scenariusz i harmonogram przywrócenia ruchu na DK86, czyli ulicy Pszczyńskiej w Katowicach. Czas nagli – DK86 to jedna z najważniejszych dróg w aglomeracji śląskiej, a jej katowickim odcinkiem każdego dnia przejeżdża prawie 60 tys. samochodów. Trasa jest zamknięta od soboty.

Wiadukt na DK86 był w bardzo złym stanie i był przeznaczony do rozbiórki

W sprawie uszkodzonego wiaduktu na DK86 w Katowicach debatują przedstawiciele miasta, firmy NDI, a na miejscu byli też inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Droga na wysokości Giszowca została zamknięta w sobotę, 27 czerwca, po tym jak osunęła się ziemia na nasypie wiaduktu, a następnie zapadł spory fragment jezdni ulicy Pszczyńskiej.

Jeszcze tego samego dnia ustalono, że powodem uszkodzeń były nawałnice, które przeszły nad Katowicami w nocy z piątku na sobotę.

- Wiadukt był w bardzo złym stanie technicznym i w ramach przebudowy węzła DK86/DK81 nie był przewidziany do remontu, a do rozbiórki. Niestety ulewne deszcze spowodowały, że został podmyty przyczółek wiaduktu – wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Grupy NDI. To właśnie ta sopocka firma jest generalnym wykonawcą przebudowy węzła Giszowiec na DK86 w Katowicach.

W ramach inwestycji wykonawca miał rozebrać, następnie wybudować nowy wiadukt.

- Te prace częściowo już się rozpoczęły, ale generalnie były przewidziane w późniejszym terminie – przyznaje Skorupka – Kaczmarek.

Teraz prawdopodobnie trzeba będzie je przyspieszyć - to jeden z możliwych scenariuszy przywrócenia ruchu na DK86. Ale niejedyny. Jak mówi rzeczniczka NDI rozważane są wszystkie możliwe rozwiązania, kluczowe będzie jednak bezpieczeństwo. Niemal na pewno uszkodzony wiadukt trzeba będzie rozebrać. Decyzję o nakazie rozbiórki ma wydać Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

- Cały czas pracuje zespół, którego działania mają jak najszybciej przywrócić ruch na wyłączonym odcinku drogi krajowej nr 86. Trwają rozmowy z wykonawcą przebudowy węzła w Giszowcu w zakresie rozbiórki uszkodzonego wiaduktu, a także szybkiej realizacji nowego od strony zachodniej. Jednocześnie powoływany jest rzeczoznawca, który całe zajście przeanalizuje i oceni - potwierdza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Scenariusz i harmonogram przywrócenia ruchu na DK86 jeszcze w tym tygodniu

Scenariusz i harmonogram przywrócenia ruchu na DK86 ma zostać przedstawiony jeszcze w tym tygodniu. Sprawa jest pilna. 86-tka to jedna z najczęściej użytkowanych dróg w Polsce, do tego kluczowa dla komunikacji w aglomeracji śląskiej. Trasą na wysokości Giszowca codziennie przejeżdża średnio 58,5 tysiąca pojazdów, zarówno w ruchu lokalnym, jak i tranzytowym. 

Tymczasem od soboty jest zamknięta w obu kierunkach (do Tychów i do Sosnowca) na długim odcinku od węzła Murckowska aż do skrzyżowania z ulicą 73 Pułku Piechoty. Co prawda wyznaczono objazdy, ale w okolicy i tak tworzą się potężne korki m.in. na ulicy Szopienickiej w Nikiszowcu i Giszowcu.

Kiedy ruch na trasie uda się przywrócić? Wszystko zależy od ustaleń wykonawcy z inwestorem, czyli miastem. Niemal na pewno nie uda się otworzyć DK86 przed końcem wakacji. Na rozbiórkę uszkodzonego wiaduktu i kolejne prace – w zależności od przyjętego scenariuszu – potrzeba kilku tygodni, a być może nawet od dwóch do trzech miesięcy.

Przebudowa węzła Giszowiec to największa drogowa inwestycja Katowic od czasu budowy tunelu pod Rondem gen. Jerzego Ziętka

Przypomnijmy, że miejsce w którym zapadła się jezdnia i doszło do uszkodzenia wiaduktu, to plac budowy przebudowywanego węzła Giszowiec, czyli skrzyżowania ulic Pszczyńskiej (DK86) i 73 Pułku Piechoty (DK81). W ramach rozpoczętej w ubiegłym roku inwestycji modernizowane jest samo skrzyżowanie, ale też okoliczne drogi, w tym ulica Pszczyńska (DK86) na odcinku od autostrady A4 aż do ul. Górniczego Stanu, a także 73 Pułku Piechoty, Karolinki i Kolista.

Inwestycja pochłonie 247,5 mln zł i jest największą drogową realizacją Katowic od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka. Prace rozpoczęły się wiosną 2019 roku, a zakończą się w połowie 2021 roku.

W efekcie przebudowy skrzyżowanie Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów i Skoczowa oraz na północ w kierunku Łodzi i Gdańska, drugi ruch lokalny dla Giszowca, Murcek i Ochojca.

Pod koniec czerwca wykonawca podsumował, że inwestycja jest zaawansowana na poziomie 40 proc. W ostatnim czasie prowadzone były tu prace bitumiczne.  Powstawały też nasypy i konstrukcje drogi. Na odcinku DK81 (73 Pułku Piechoty) układana jest warstwa podbudowy zasadniczej oraz krawężniki. Prace toczą się też na czterech obiektach inżynierskich, do tego prowadzone są przebudowy sieci i magistrali wodociągowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto