Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powrót tramwajów do Dąbrowy Górniczej! Nowe wagony i szybka komunikacja cieszą pasażerów

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
19 lutego tramwaje wróciły na nowe torowisko w Dąbrowie Górniczej. Zatrzymują się m.in. na jednym z dwóch nowych wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych, który powstał w rejonie alei Róż

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
19 lutego tramwaje wróciły na nowe torowisko w Dąbrowie Górniczej. Zatrzymują się m.in. na jednym z dwóch nowych wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych, który powstał w rejonie alei Róż Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Powrót tramwajów do Dąbrowy Górniczej! W poniedziałek 19 lutego tramwaje znów pojawiły się w Dąbrowie Górniczej. Przystanki zapełniły się pasażerami, którzy z utęsknieniem czekali na ten moment. Z tego środka transportu, z powodu przebudowy całego układu komunikacyjnego w mieście, nie mogli bowiem korzystać od jesieni 2021 roku, a więc prawie dwa i pół roku.

Koniec z komunikacją zastępczą. Teraz jeździe się wygodnie i szybko

Od 19 lutego wprowadzona została całkiem nowa organizacja ruchu tramwajów. Tramwaje linii nr 21 kursują od rana w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice, tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice; tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice. Z kolei zastępcza linia autobusowa nr T-21została zlikwidowana.

Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawiły się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej. Torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

- Nowe torowisko oznacza, że będzie ciszej i bezpieczniej. Przebudowane zostały perony przystankowe co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. To również wiąże się to z podniesieniem bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów – tłumaczy Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w Tramwajach Śląskich.

I to właśnie docenili między innymi w poniedziałek 19 lutego pierwsi pasażerowie.

- Już nie mogłam się doczekać powrotu tramwajów. Miały być jesienią, potem w grudniu, aż w końcu nareszcie są. Teraz jeździ się naprawdę wygodnie, a na przystankach wysiada bez problemów. Oby tylko nic się nie psuło, a tramwaje służyły nam teraz przez długie lata – mówiła Barbara Tomaszewska, która tramwajem na Reden przyjechała z dzielnicy Gołonóg.

Z tej formy komunikacji będzie teraz często korzystał także Jan Mularczyk. - Z autobusem nie zawsze mi po drodze, a przystanek tramwajowy mam bardzo blisko domu. Szybko i sprawnie można dojechać wszędzie, gdzie się chce. Naprawdę dobrze, że tramwaje i to te nowoczesne, są już w mieście – podkreślił dąbrowianin.

Nowe torowisko w całej Dąbrowie Górniczej

Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego. Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła około 10 tysięcy metrów toru pojedynczego.

Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza, które jest inwestorem dla części drogowej tej ogromnej inwestycji. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a generalnym wykonawcą jest krakowska firma ZUE S.A. Zadanie tramwajowe jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.

– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy. Jesteśmy zadowoleni, że mimo różnych trudności i wyzwań, generalny wykonawca stanął na wysokości zadania i zrealizował prace w dobrym tempie – mówił ostatnio Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Cała inwestycja, choć prawie gotowa, nie została jeszcze zakończona w części miejskiej. Końcowe prace ze względu na warunki atmosferyczne zostaną wykonane wiosną. To grubowarstwowe malowanie poziomego oznakowania jezdni i nasadzenia zieleni. Miasto czeka też jeszcze na montaż ostatnich lamp oraz regulację sterowników.

Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych. W tym cztery perony na dwóch zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż. Wybudowane zostały trzy nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnienia oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy w rejonie ulicy Sobieskiego przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym.

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, dróg pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców. Przebudowane zostało przejście podziemne na Manhattanie, zlikwidowane bariery architektoniczne w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także wybudowane zostały wyniesione przejścia dla pieszych oraz nowoczesny układ oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenia infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowania komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenia komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreślił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Kończący się projekt łączy się także z innymi inwestycjami miejskimi, jak budowa centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudowa układu drogowego, a także z inwestycjami tramwajowymi, jak przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka oraz remont fragmentu torowiska w kierunku byłej Huty Katowice, a dziś ArcelorMittal Poland.

Tramwaje zawsze mają teraz pierwszeństwo przed innymi pojazdami

Powrót tramwajów do Dąbrowy Górniczej uzależniony był od zakończenia jednej z największych w historii miasta inwestycji drogowej. Dzięki niej przebudowany został cały układ komunikacyjny w mieście, od granicy z Będzinem aż do ulicy Kasprzaka w dzielnicy Gołonóg. Pojawiło się także nowe torowisko na długości prawie 5 kilometrów (prawie 10 kilometrów toru pojedynczego).

Jednocześnie, w ramach miejskiej części inwestycji, wybudowanych zostało aż osiem nowych rond, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania. I to właśnie ich odpowiednie oznakowanie dla kierowców i motorniczych, by nie dochodziło do kolizji i wypadków, stanowiło największe wyzwanie w ostatnich tygodniach.

Nowa, dobra organizacja ruchu jest bardzo istotna, bowiem po powrocie do miasta tramwaje linii 21,22 i 28 zawsze mają pierwszeństwo przed kierowcami samochodów i innych pojazdów. Będzie to spore wyzwanie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, zarówno samych dąbrowian, jak i tych, którzy przejeżdżają przez Dąbrowę Górniczą tylko od czasu do czasu.

Tramwaje mają pierwszeństwo m.in. na nowym rondzie przy targowisku miejskim, gdzie ul. Królowej Jadwigi krzyżuje się z al. Piłsudskiego, al. Majakowskiego oraz ul. Poniatowskiego, na rondzie łączącym al. Piłsudskiego z ul. Graniczną, kolejnym rondzie, łączącym al. Piłsudskiego z ul. Morcinka i Leśną a także dwóch kolejnych nowych rondach, a więc skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Tysiąclecia a także al. Piłsudskiego z ul. Kasprzaka oraz Wiśniową, na Rondzie Budowniczych Huty Katowice.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto