Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Piętnastka szybko nie pojedzie przez Zagórze

Andrzej Kaim
Dzisiaj najwięcej pasażerów dojeżdża piętnastką tylko do centrum miasta
Dzisiaj najwięcej pasażerów dojeżdża piętnastką tylko do centrum miasta Fot. Lucyna Nenow
Przez najbliższe cztery-pięć lat mieszkańcy dzielnicy Zagórze na próżno mogą wypatrywać za oknami swoich mieszkań mknącego tramwaju linii nr 15. Pomimo szumnych zapowiedzi i obietnic, okazało się, że te plany trzeba odłożyć na bliżej nieokreśloną przyszłość.

A wszystko przez pustki w kasie miejskiej i brak współfinansowania projektu przez władze województwa. Zagórzanie narzekają, że chyba nigdy nie doczekają się nowych torów i tramwajów.

Inwestycja to budowa blisko 5 kilometrów torowiska do pętli Zagórze. W trakcie jej realizacji ma zostać wykonany m.in. tunel pod ul. Braci Mieroszewskich i skrzyżowanie z al. Wolności. Trasa dalej ma przebiegać wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. marszałka Rydza-Śmigłego do skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich, gdzie planowane jest jej zakończenie pętlą tramwajową. Wspólna inwestycja samorządu i Tramwajów Śląskich SA ma kosztować 100 mln zł, z czego 60 mln miała dać spółka, resztę Sosnowiec.

Dodatkowo atmosferę podgrzewają radni opozycyjnej Platformy Obywatelskiej.

- Jak to się dzieje, że prezydent Górski w kampanii wyborczej zapowiada przedłużenie trasy 15 na Zagórze jako najważniejszą inwestycję komunikacyjną, a póź-niej swoją autopoprawką zdejmuje z budżetu środki na to zadanie - pyta Arkadiusz Chęciński, jeden z liderów PO w Sosnowcu. - Znowu mamy do czynienia z wyborczymi obietnicami, których od samego początku nikt nie miał zamiaru dotrzymać - dodaje.

Prezydent Kazimierz Górski odpiera te zarzuty, tłumacząc, że inwestycja miała być wspólnym przedsięwzięciem samorządu sosnowieckiego i spółki Tramwaje Śląskie. - Skoro nasz partner nie ma pieniędzy na to zadanie, to my nie możemy wziąć ciężaru finansowania na nasze barki - mówi Górski. - Współfinansowanie miało pochodzić ze środków wojewódzkiego programu operacyjnego. W tym roku prawdopodobnie nie będzie takiego współdziałania. Gdybyśmy zapisali to zadanie w naszym budżecie, i tak nie mielibyśmy funduszy na jego realizację. Poza tym miało być realizowane w 2012 lub 2013 roku. Nie widzę więc powodu, by teraz, skoro nie ma nawet dokumentacji technicznej, obciążać nasz napięty budżet dodatkowymi wirtualnymi wydatkami - dodaje.

- Jesteśmy na etapie wyłaniania firmy, która opracuje dokumentację. Dopiero, kiedy będziemy dysponować niezbędnymi dokumentami, będziemy mogli przystąpić do procedury pozyskiwania funduszy na to przedsięwzięcie. Na razie mogę jedynie powiedzieć, że nie jest uwzględnione w żadnym z unijnych programów - informuje Szczepan Wodniok, dyrektor ds. rozwoju i inwestycji Tramwajów Śląskich SA.

Przetarg na opracowanie dokumentacji ma zostać rozstrzygnięty 26 lutego br. Firma, która go wygra będzie opracowywać dokument przez kilka miesięcy. Skoro tak, można przypuszczać, że Tramwaje Śląskie odłożą papiery na półkę, gdzie poleżą do czasu, aż znajdą się pieniądze. Kiedy to nastąpi? Nie wcześniej niż po 2012 roku. Do tego czasu priorytet mają inwestycje powiązane nawet w minimalnym stopniu z Euro 2012. By usprawnić komunikację z Zagórzem, lokalne władze zapowiadają zmianę tras autobusów miejskich.

Nowe tory? Tak, ale tylko w planach

Przedłużenie linii nr 15 to nie jedyna obietnica dana mieszkańcom regionu. Kilka lat temu pomysł na przedłużenie linii 6/16 pojawił się w Katowicach. Tramwaj miałby dojeżdżać przez Ochojec aż do os. Odrodzenia w Piotrowicach (obecnie pętla końcowa dla tej linii jest w Brynowie). Niestety, na razie nic w tej sprawie się nie dzieje i przez najbliższych kilka lat - nie będzie się dziać. Na razie w mieście są modernizowane już istniejące torowiska.
Podobnie jest w Bytomiu, gdzie od 1997 roku władze zastanawiają się nad przedłużeniem linii nr 6 (z Katowic) aż do Miechowic. Obecnie linia ta kończy się na ul. Wrocławskiej, przy Politechnice Śląskiej. Przez lata nie było pieniędzy na realizację planów ani pomysłu, skąd te pieniądze wziąć. DN

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto