Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Park&Ride: Warszawa buduje, Katowice planują

Redakcja
Stolica Polski planuje utworzyć system Park&Ride, który docelowo będzie skupiał około 30 parkingów. Plany stolicy województwa śląskiego i serca dwumilionowej aglomeracji są póki co mgliste. Dlaczego?

O systemie Park&Ride, jako jednym z leków na bolączki komunikacyjne dzisiejszych miast, notorycznie tonących w korkach, pisaliśmy przed tygodniem. Konieczność zmian w tej materii w miastach Górnego Śląska widzą zarówno naukowcy, jak i mieszkańcy, dla których przedzieranie się przez zatłoczone centra jest wielką uciążliwością.

System zwany w Polsce "Parkuj i jedź" funkcjonuje od lat w metropoliach Europy Zachodniej. Działa na zasadach, które można określić jako centrum przesiadkowe. Polega to na tym, iż dojeżdżający samochodami (zwykle do miejsc pracy) do miast zostawiają swoje pojazdy na obrzeżach, na specjalnie do tego przystosowanych parkingach, a następnie przesiadają się na komunikację zbiorczą, czyli autobusy i tramwaje (w przypadku Warszawy wykorzystywane jest również metro), dzięki czemu do centrów miast wjeżdża mniej samochodów.

Czytaj również: Katowice powinny zainwestować w system Park&Ride

- To rozwiązanie, które z powodzeniem mogłoby funkcjonować w Katowicach. Wystarczy przejść się po mieście by zauważyć jak wiele z pozostawionych na parkingach samochodów pochodzi spoza miasta. I tu wychodzi fatalna polityka parkingowa miasta. Te samochody powinno się zostawiać na obrzeżach - mówił w wywiadzie dla MM Silesii prof. Kazimierz Kłosek, kierownik Katedry Dróg i Mostów na Politechnice Śląskiej w Gliwicach.


Korki to codzienność Śląska i Zagłębia. System Park&Ride to zmieni? fot. Jędrzej Bogus


Katowice planują

Katowice, będące stolicą województwa śląskiego i jednocześnie sercem dwumilionowej aglomeracji oraz miejscem, do którego dojeżdżają codziennie tysiące pracowników na razie systemu nie mają. Złośliwi mogliby jednak powołać się na sytuację sprzed kilku lat, kiedy system funkcjonował pomimo... braku parkingu. W czasach przebudowy katowickiego

Ronda

i

Drogowej Trasy Średnicowej

na odcinku centrum, kierowcy zmierzający do miasta od strony Chorzowa zmuszeni byli zostawiać swoje samochody na osiedlu Tysiąclecia i dojeżdżać do centrum tramwajami. Urząd Miasta zapowiada jednak, że Katowice planują budowę systemu.

- W Katowicach takie rozwiązania są konieczne. Mamy na razie jedną wstępną koncepcję, która mówi o lokalizacji parkingu Park&Ride w rejonie pętli tramwajowej na Zawodziu. Jest to dobry i przemyślany pomysł, pozostaje kwestia zaprojektowania i realizacji tego przedsięwzięcia. Idea pozostawiania samochodów na obrzeżach to ten model, który chcielibyśmy wypracować - mówi MM Silesii

Waldemar Bojarun

, rzecznik katowickiego magistratu.

Kiedy jednak parking na Zawodziu ma szansę powstać i czy to jaskółka zmian? - Myślę, że powstanie parkingu to kwestia 3-5 lat. Im szybciej, tym lepiej. Zwłaszcza dla tych, którzy przyjeżdżają do Katowic od strony Mysłowic i którzy tam będą mogli pozostawić swoje samochody i dojechać do centrum często kursującym tramwajem - mówi rzecznik.

- Ten system będzie istniał tylko wtedy, gdy mieszkańcy będą chcieli z niego korzystać, więc to oni muszą zaakceptować ten pomysł - dodaje rzecznik. Na pytanie czy miasto rozważa również inne lokalizacje odpowiada: -  Myślimy o lokalizacji parkingu w rejonie Pętli Brynowskiej. Można pokusić się o takie rozwiązanie w zachodniej części miasta, przy czym konkretna lokalizacja nie jest jeszcze znana.

W Warszawie system już działa

Katowice planują, nie śpi natomiast Warszawa, gdzie funkcjonuje już pięć parkingiów P&R, a planowana jest budowa łącznie ok. 27-30 obiektów tego typu. Pierwszy otwarto już 10 kwietnia 2007 roku. Miasto stara się obecnie o dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej.

- Z naszej strony jest to strzał w "10". System doskonale się sprawdza, parkingi już wybudowane mają spore obłożenie, dzięki nim do centrum wjeżdża kilkaset samochodów dziennie mniej - mówi MM Silesii Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

W przypadku stolicy ważna była lokalizacja, w pobliżu stacji metra i uczęszczanych linii tramwajowych. - System przesiadkowy działa dzięki temu naprawdę sprawnie. Ten system żyje. Zwłaszcza teraz, gdy mamy bardzo duże problemy komunikacyjne w związku z wieloma remontami prowadzonymi w stolicy - wyjaśnia Krajnow.

Czytaj również: Zrobią parking pod pomnikiem Piłsudskiego w Katowicach?

Stołeczne parkingi przy stacjach metra "Marymont" i "Wilanowska" są wypełniane w 100 procentach, natomiast przy stacjach "Młoćwiny" i "Stokłosy" w 60-70. W planach na ten rok są kolejne dwa parkingi, ogłoszono już przetargi na ich budowę (znajdą się przy stacji metra "Ursynów" i przystanku SKM w Aninie).

Czy zatem Katowice popełniają błąd nie stawiając już teraz na system Park&Ride? - Nie chcę krytykować, ale patrząc na nasze doświadczenia jest to bardzo dobre rozwiązanie. Myślę, że inne metropolie powinny zainwestować w system, bo to najzwyczajniej w świecie się sprawdza - reasumuje Krajnow.

Marnym pocieszeniem jest fakt, iż z problemami komunikacyjnymi boryka się nie tylko stolica województwa śląskiego. Oprócz Warszawy w system Park&Ride chcą zainwestować m.in. Kraków (gdzie parkingi tego typu istniały już w latach '90 XX wieku, jednak zostały zlikwidowane ze względu na złe umiejscowienie i dopiero teraz planuje się wdrożenie systemu ponownie), Poznań (który planuje 12 parkingów tego typu, jednak póki co nieznana jest data ich powstania) czy Gdańsk (pierwszy parking ma zostać otwarty za 2 lata, kolejne cztery w pobliżu obwodnicy Trójmiasta, a jeden przy stadionie Baltic Arena).

Zobacz również:


SERWIS MM O INWESTYCJACH




od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto