Naprawa zapadliska w wiadukcie potrwa około trzech miesięcy
Droga Krajowa 94, przebiegająca przez Sosnowiec, jest jedną z ważniejszych arterii ruchu w mieście. Stanowi alternatywną do płatnej autostrady A4 trasę do Krakowa. Dlatego pojawienie się w wiadukcie ubytku spotkało się z tak głośnym odzewem wśród kierowców: wyłączenie z ruchu części pasa jezdni prowadzącego w stronę Dąbrowy Górniczej i Krakowa spowodowało korkowanie się drogi, szczególnie w godzinach porannych i popołudniowych, kiedy to ruch tą trasą jest wyjątkowo natężony.
Przedstawiciele miasta ogłosili dzisiaj, że naprawy rozpoczną się w najbliższym czasie. Do tej porty przeprowadzana była ekspertyza, która miała na celu ustalenie zakresu prac. W chwili obecnej poszukiwany jest wykonawca zadania.
Pod uwagę brane były dwa warianty naprawy zapadliska: wyłączenie całości jezdni w stronę Dąbrowy Górniczej i Krakowa, tym samym przerzucając ruch na jedne pas sąsiedniej jezdni bądź prace połówkowe, prowadzone na uszkodzonym odcinku. Ostatecznie decydowano się na drugi wariant: prace będą trwały dłużej, ale w wypadku ewentualnej kolizji na obiekcie nie dojdzie do całkowitego wyłączenia ruchu w obu kierunkach DK94.
Praca zostanie podzielona na kilka etapów. W pierwszej kolejności przeprowadzony zostanie demontaż konstrukcji drogi i betonowaniem uszkodzonego fragmentu. Wylany beton będzie wiązał się trzy tygodnie. W tym czasie pas będzie wyłączony z ruchu, a prace przeprowadzane będą pod wiaduktem. Przedstawiciele miasta proszą o wyrozumiałość – proces technologiczny wiązania kolejnych warstw betonu jest długotrwały i wymaga zawieszenia ruchu na naprawianym fragmencie jezdni.
Po zawiązaniu betonu wykonawca przystąpi do montażu konstrukcji drogi, wykonania nowych izolacji przeciwwodnych, zabudowania systemowej dylatacji i w końcu położenie nowej warstwy asfaltu i jej oznakowanie.
Kiedy można spodziewać zakończenia się prac? Szacuje się, że od ich rozpoczęcia naprawa zapadliska potrwa około trzech miesięcy.
Premier Morawiecki o DK94 w Sosnowcu
Do urzędu miasta wpłynęło pismo z katowickiego biura poselskiego premiera Mateusza Morawieckiego, w którym odnosi się do sytuacji na DK94 w Sosnowcu. W treści szef rady ministrów wyraził swoje zaniepokojenie przepustowością drogi, a szczególnie przejściem dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie ogródków działkowych i zwężeniem na estakadzie.
- Cieszymy się z zainteresowania pana premiera i bardzo mocno liczymy na jego wsparcie. W końcu DK94 jest drogą krajową służącą wszystkim. To najlepsza alternatywa dla płatnej autostrady A4 w kierunku Krakowa. Sądząc po zainteresowaniu posła z innego okręgu i premiera rządu w jednej osobie, liczymy, ze miasto otrzyma potrzebne wsparcie finansowe, które pozwoli na przebudowę tej arterii – mówi rzecznik prasowy miasta, Rafał Łysy.
Są plany na przebudowanie DK94 w Sosnowcu
Głos Mateusza Morawieckiego wyrażający troskę o przepustowość DK94 w Sosnowcu zbiega się w czasie z końcowym etapem wyłonienia wykonawcy na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pod nazwą Rozbudowa i Przebudowa DK94 w Sosnowcu – Etap II”, czyli w skrócie: PFU. Jest to projekt, który w przyszłości posłuży do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy, który podejmie się prac związanych rozbudową i przebudową DK94.
- Jesteśmy już po procedurze przetargowej, lada chwila będziemy podpisywać umowę na wykonanie Planu Funkcjonalo-Użytkowego, w skrócie PFU, niezbędnego do tego żeby w przyszłości ogłosić przetarg na wykonanie inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, dotyczącego całości DK94, od Dąbrowy Górniczej do połączenia z DK86. Taka dokumentacja zostanie przygotowana w przeciągu pół roku. Wtedy będziemy starać się o środki finansowe na zrealizowanie tej inwestycji, a przy zainteresowaniu pana premiera Mateusza Morawieckiego jesteśmy przekonani, że uda nam się je zdobyć – mówi prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.
System „zaprojektuj i wybuduj” oznacza, że po stronie wykonawcy leżało będzie opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i decyzji administracyjnych i wykonanie robót budowlanych według złożonej wcześniej dokumentacji. PFU określi zakres prac i obowiązki, które powierzone zostaną wykonawcy.
A planowany zakres prac jest naprawdę olbrzymi. Rozbudowa i przebudowa DK94 w Sosnowcu zakłada prace na alei Zagłębia Dąbrowskiego, przebudowę węzła drogowego DK94 i DK86, połączony z rozbudową odcinka DK86 i łącznicy DK86, przebudowę węzła drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego z ulicą Będzińską, remont i budowę obiektów mostowych na DK94, budowę nowego węzła drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego z ulicami Północną, Piotrkowską i Okrzei, która umożliwi wjazdy i zjazdy na wszystkie wymienione drogi miejskie, budowę bezkolizyjnego przejścia dla pieszych w miejscu istniejącego przejścia naziemnego z sygnalizacją świetlną na wysokości skrzyżowania DK94 z ulicami Północną i Frankiewicza i w końcu rozbudowę węzła drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego z ulicą 3 Maja.
Ile kosztować ma inwestycja takiej skali? Na chwilę obecną nie można podać nawet szacunkowych informacji na ten temat. Przypomnijmy, że remont skrzyżowania DK94 przy ulicy Długosza w Sosnowcu to koszt ponad 100 milionów złotych, a sama budowa trwała ponad dwa lata.
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?