Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

KZK GOP odpowiada na pytania Internautów

Redakcja
"Nakładamy umowne kary", "prosimy o każdorazowe powiadomienie", "prowadzimy kontrole". KZK GOP odpowiada na pytania Internautów.

Prawie cztery tysiące pasażerów komunikacji miejskiej podpisało się pod petycją na stronie NieKZKGOP.pl, przysyłali też własne pomysły na rozwiązanie problemów komunikacji miejskiej w naszej aglomeracji. Łącznie otrzymaliśmy 44 propozycje i pytanie, wszystkie przekazaliśmy KZK GOP.

Dziś prezentujemy Wam ich skróconą wersję. Czekamy na Wasze dalsze sugestie i komentarze.

- Istnieje również możliwość przesłania zapytań do KZK GOP drogą e-mail ([email protected]) bez angażowania innych portali czy osób, które w rezultacie są tylko pośrednikami - napisał nam przewodniczący Roman Urbańczyk. W związku z tym nie pozostaje nam nic innego, jak zachęcić was również do takiego kontaktu z KZK GOP.

Tymczasem przedstawiamy najciekawsze odpowiedzi na Wasze pytania.

Zmian taryfowych nie będzie, czyli o biletach

W kilku pytaniach sugerowaliście zmiany w cenniku i taryfach biletowych. - W KZK GOP funkcjonuje obecnie taryfa mieszana, bowiem od biletu obowiązującego 1 godzinę, przez bilet 24- i 48-godzinny oraz bilety n-dniowe i inne okresowe jest taryfą czasową, którą uzupełniają bilety jednorazowe - pisze Roman Urbańczyk. - Taryfa jest pozytywnie oceniana przez pasażerów ze względu na prostotę i przejrzystość - dodaje.

Dlaczego nie ma gwarancji, że uda się kupić bilet u kierowcy? - pytacie. - W przypadku zaobserwowania takiej sytuacji prosimy o każdorazowe informowanie KZK GOP - odpowiada Urbańczyk.

- Czy będzie można kupić bilet za pomocą SMS-a? - to kolejne Wasze pytanie. - Obecnie analizujemy funkcjonujące na rynku rozwiązania poszukując najkorzystniejszego rozwiązania - odpowiada KZK GOP.

Pytacie także, czy będzie możliwy zakup biletu przez Internet z możliwością wydruku, odebrania w punkcie obsługi pasażera lub dostarczenia biletu pocztą. - Propozycja jest bardzo ciekawa w kontekście usług elektronicznych. KZK GOP oceni możliwość wprowadzenie takiego rozwiązania - odpowiada Urbańczyk.

- Dlaczego w Punktach Obsługi Pasażera nie możliwości zapłaty kartą płatniczą? - pytacie. - Zakup biletu za pomocą kart płatniczych możliwy jest w części tzw. "saloników prasowych" - odpowiada przewodniczący.

- Jaka byłaby cena biletu gdyby zrezygnowano ze wszystkich ulg? - Byłaby to cena o kilkadziesiąt procent niższa - pisze Urbańczyk.

Zobacz także: NieKZKGOP.pl

Ciągle nie wiadomo kiedy powstanie wspólny bilet KZK GOP i PKP

- Rozmowy na temat przywrócenia biletu wspólnego były prowadzone na wniosek KZK GOP. Nie zostały one zawieszone przez KZK GOP - tłumaczy Urbańczyk. Według KZK GOP główną przeszkodą są różnice taryfowe, w KZK GOP jest to taryfa strefowa a w PKP odcinkowa oraz wysokości przyznanych ulg i uprawnień. - KZK GOP podjął działania mające na celu doprowadzenie do ujednolicenia kwestii przejazdów ulgowych w miejskim transporcie drogowym i kolejowym, między innymi poprzez zwrócenie się ze stosowną prośbą do Ministra Infrastruktury Rządu RP - pisze Urbańczyk.

O przetargach słów kilka

- We wszystkich przetargach stawiane są wymagania, zgodnie z którymi pojazdy przeznaczone do obsługi linii powinny spełniać m.in. odpowiednie normy emisji spalin, czy normy określone dla autobusów niskopodłogowych - pisze przewodniczący KZK GOP. - W przypadku mniejszych pakietów linii możliwe jest zastosowanie wymogu 100% pojazdów niskopodłogowych i ekologicznych, natomiast w przypadku dużych pakietów wymogi te dotyczą części pojazdów - dodaje.

- Wymiana taboru jest procesem ciągłym. Aktualnie nie ma na rynku usług przewozowych przewoźników, dysponujących potencjałem taborowym, tworzonym wyłącznie przez autobusy spełniające najnowocześniejsze parametry techniczne - pisze Urbańczyk.

- Gdyby nawet założyć, że pojawi się taki przewoźnik, to wówczas cena za świadczenie usług przewozu pasażerów znacznie by wzrosła, co doprowadziłoby do konieczności znacznego wzrostu cen. W umowach zawieranych z przewoźnikami uwzględniane są jednak klauzule dotyczące wymiany taboru na nowocześniejszy i bardziej ekologiczny - dodaje.

- W szczególności wnętrze przedziału pasażerskiego powinno odpowiadać wymogom bezpieczeństwa - Roman Urbańczyk

Komunikacja nocna

- KZK GOP nie dzieli linii na dzienne i nocne. Rozkłady jazdy są układane w taki sposób, aby tam gdzie istnieje zapotrzebowanie, komunikacja była zapewniona. Na wielu trasach funkcjonują nocne połączenia i są one wykonywane najczęściej przez te same linie, które kursują w dzień - pisze Urbańczyk.

- W wielu miejscach, kursy późnowieczorne lub nocne były w ostatnich latach zawieszane ze względu na małe zainteresowanie pasażerów. Równocześnie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie, komunikacja jest rozszerzana, także w porze nocnej. KZK GOP uruchamia także specjalne połączenia podczas imprez masowych, zapewniające powroty w godzinach nocnych - dodaje.

O kontrolach, biletów i taboru

- Prowadzone są regularne kontrole funkcjonowania linii. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, na przedsiębiorstwa przewozowe nakładane są kary umowne. Kontrole w tym zakresie prowadzone są przez kontrolerów liniowych i biletowych - tak KZK GOP odpowiada na pytanie w jaki sposób związek egzekwuje sprawdzanie czy kierowcy otwierają tylko pierwsze drzwi i sprawdzają bilety.

W praktyce wygląda to niestety tak, jak na załączonym wideo.

Jak często prowadzone kontrole? - Prowadzone są codziennie, w tym w dni robocze na dwie zmiany. W ramach tych kontroli sprawdzany jest stan pojazdu, kasowników, czystość, estetyka wnętrza, oznakowanie pojazdu, posiadanie biletów w sprzedaży itp - pisze Urbańczyk.

Co zrobić jeśli autobus lub tramwaj się spóźnia albo odjechał za wcześnie? Możemy powiadomić KZK GOP pod bezpłatnym numerem infolinii 0-800 16 30 30 w dni robocze od 8:00 - 22:00 a w dni wolne od 7:00 do 15:00, możemy też wysłać e-mail na adres [email protected].

O czystość w autobusie powinien dbać przewoźnik. - W szczególności wnętrze przedziału pasażerskiego powinno odpowiadać wymogom bezpieczeństwa, czystości, estetyki i zapewniając czytelność zewnętrznego oznakowania. Niedopuszczalne jest przedostawanie się do wnętrza autobusu wszelkich nieprzyjemnych dla pasażerów zapachów (zapach paliwa, smarów, spalin, etc.) - wyjaśnia Urbańczyk.

Pytacie jakie kary nakłada KZK GOP za kiepski stan techniczny autobusów. - Stan techniczny taboru badany jest przez uprawnione do tego stacje diagnostyczne - odpowiada Roman Urbańczyk. - W przypadku autobusów następuje to co 6 miesięcy. Jeżeli istnieje podejrzenie, że autobus nie spełnia warunków dopuszczających go do ruchu KZK GOP kieruje go na dodatkowe badania techniczne. W uzasadnionych przypadkach powiadamiane są odpowiednie instytucje, taki jak policja i Inspekcja Transportu Drogowego. Estetyka pojazdów określona jest w umowie zawartej z przewoźnikiem. Za stwierdzone uchybienia nakładane są kary umowne - dodaje.

Nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na Wasze pytanie dotyczące  ilości osób korzystających z autobusów i tramwajów. KZK GOP zasłania się ustawą o dostępie do informacji publicznej. - Badania napełnień prowadzone są od kilku lat, ich wyniki mogą być udostępnione na zasadach określonych w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej - pisze Urbańczyk. Jeśli więc jesteście ciekawi ile osób korzysta z komunikacji miejskiej w naszej aglomeracji musicie się osobiście zwrócić z tym pytaniem do KZK GOP.

Czekamy na Wasze komentarze. Czy jesteście usatysfakcjonowani odpowiedziami KZK GOP? Jakie macie uwagi, dalsze pytania?
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto