Prawie cztery tysiące pasażerów komunikacji miejskiej podpisało się pod petycją na stronie NieKZKGOP.pl, przysyłali też własne pomysły na rozwiązanie problemów komunikacji miejskiej w naszej aglomeracji. Łącznie otrzymaliśmy 44 propozycje i pytanie, wszystkie przekazaliśmy KZK GOP.
Dziś prezentujemy Wam ich skróconą wersję. Czekamy na Wasze dalsze sugestie i komentarze.
- Istnieje również możliwość przesłania zapytań do KZK GOP drogą e-mail ([email protected]) bez angażowania innych portali czy osób, które w rezultacie są tylko pośrednikami - napisał nam przewodniczący Roman Urbańczyk. W związku z tym nie pozostaje nam nic innego, jak zachęcić was również do takiego kontaktu z KZK GOP.
Tymczasem przedstawiamy najciekawsze odpowiedzi na Wasze pytania.
Zmian taryfowych nie będzie, czyli o biletach
W kilku pytaniach sugerowaliście zmiany w cenniku i taryfach biletowych. - W KZK GOP funkcjonuje obecnie taryfa mieszana, bowiem od biletu obowiązującego 1 godzinę, przez bilet 24- i 48-godzinny oraz bilety n-dniowe i inne okresowe jest taryfą czasową, którą uzupełniają bilety jednorazowe - pisze Roman Urbańczyk. - Taryfa jest pozytywnie oceniana przez pasażerów ze względu na prostotę i przejrzystość - dodaje.
Dlaczego nie ma gwarancji, że uda się kupić bilet u kierowcy? - pytacie. - W przypadku zaobserwowania takiej sytuacji prosimy o każdorazowe informowanie KZK GOP - odpowiada Urbańczyk.
- Czy będzie można kupić bilet za pomocą SMS-a? - to kolejne Wasze pytanie. - Obecnie analizujemy funkcjonujące na rynku rozwiązania poszukując najkorzystniejszego rozwiązania - odpowiada KZK GOP.
Pytacie także, czy będzie możliwy zakup biletu przez Internet z możliwością wydruku, odebrania w punkcie obsługi pasażera lub dostarczenia biletu pocztą. - Propozycja jest bardzo ciekawa w kontekście usług elektronicznych. KZK GOP oceni możliwość wprowadzenie takiego rozwiązania - odpowiada Urbańczyk.
- Dlaczego w Punktach Obsługi Pasażera nie możliwości zapłaty kartą płatniczą? - pytacie. - Zakup biletu za pomocą kart płatniczych możliwy jest w części tzw. "saloników prasowych" - odpowiada przewodniczący.
- Jaka byłaby cena biletu gdyby zrezygnowano ze wszystkich ulg? - Byłaby to cena o kilkadziesiąt procent niższa - pisze Urbańczyk.
Zobacz także: NieKZKGOP.pl |
Ciągle nie wiadomo kiedy powstanie wspólny bilet KZK GOP i PKP
- Rozmowy na temat przywrócenia biletu wspólnego były prowadzone na wniosek KZK GOP. Nie zostały one zawieszone przez KZK GOP - tłumaczy Urbańczyk. Według KZK GOP główną przeszkodą są różnice taryfowe, w KZK GOP jest to taryfa strefowa a w PKP odcinkowa oraz wysokości przyznanych ulg i uprawnień. - KZK GOP podjął działania mające na celu doprowadzenie do ujednolicenia kwestii przejazdów ulgowych w miejskim transporcie drogowym i kolejowym, między innymi poprzez zwrócenie się ze stosowną prośbą do Ministra Infrastruktury Rządu RP - pisze Urbańczyk.
O przetargach słów kilka
- We wszystkich przetargach stawiane są wymagania, zgodnie z którymi pojazdy przeznaczone do obsługi linii powinny spełniać m.in. odpowiednie normy emisji spalin, czy normy określone dla autobusów niskopodłogowych - pisze przewodniczący KZK GOP. - W przypadku mniejszych pakietów linii możliwe jest zastosowanie wymogu 100% pojazdów niskopodłogowych i ekologicznych, natomiast w przypadku dużych pakietów wymogi te dotyczą części pojazdów - dodaje.
- Wymiana taboru jest procesem ciągłym. Aktualnie nie ma na rynku usług przewozowych przewoźników, dysponujących potencjałem taborowym, tworzonym wyłącznie przez autobusy spełniające najnowocześniejsze parametry techniczne - pisze Urbańczyk.
- Gdyby nawet założyć, że pojawi się taki przewoźnik, to wówczas cena za świadczenie usług przewozu pasażerów znacznie by wzrosła, co doprowadziłoby do konieczności znacznego wzrostu cen. W umowach zawieranych z przewoźnikami uwzględniane są jednak klauzule dotyczące wymiany taboru na nowocześniejszy i bardziej ekologiczny - dodaje.
- W szczególności wnętrze przedziału pasażerskiego powinno odpowiadać wymogom bezpieczeństwa - Roman Urbańczyk
Komunikacja nocna
- KZK GOP nie dzieli linii na dzienne i nocne. Rozkłady jazdy są układane w taki sposób, aby tam gdzie istnieje zapotrzebowanie, komunikacja była zapewniona. Na wielu trasach funkcjonują nocne połączenia i są one wykonywane najczęściej przez te same linie, które kursują w dzień - pisze Urbańczyk.
- W wielu miejscach, kursy późnowieczorne lub nocne były w ostatnich latach zawieszane ze względu na małe zainteresowanie pasażerów. Równocześnie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie, komunikacja jest rozszerzana, także w porze nocnej. KZK GOP uruchamia także specjalne połączenia podczas imprez masowych, zapewniające powroty w godzinach nocnych - dodaje.
O kontrolach, biletów i taboru
- Prowadzone są regularne kontrole funkcjonowania linii. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, na przedsiębiorstwa przewozowe nakładane są kary umowne. Kontrole w tym zakresie prowadzone są przez kontrolerów liniowych i biletowych - tak KZK GOP odpowiada na pytanie w jaki sposób związek egzekwuje sprawdzanie czy kierowcy otwierają tylko pierwsze drzwi i sprawdzają bilety.
W praktyce wygląda to niestety tak, jak na załączonym wideo.
Jak często prowadzone kontrole? - Prowadzone są codziennie, w tym w dni robocze na dwie zmiany. W ramach tych kontroli sprawdzany jest stan pojazdu, kasowników, czystość, estetyka wnętrza, oznakowanie pojazdu, posiadanie biletów w sprzedaży itp - pisze Urbańczyk.
Co zrobić jeśli autobus lub tramwaj się spóźnia albo odjechał za wcześnie? Możemy powiadomić KZK GOP pod bezpłatnym numerem infolinii 0-800 16 30 30 w dni robocze od 8:00 - 22:00 a w dni wolne od 7:00 do 15:00, możemy też wysłać e-mail na adres [email protected].
O czystość w autobusie powinien dbać przewoźnik. - W szczególności wnętrze przedziału pasażerskiego powinno odpowiadać wymogom bezpieczeństwa, czystości, estetyki i zapewniając czytelność zewnętrznego oznakowania. Niedopuszczalne jest przedostawanie się do wnętrza autobusu wszelkich nieprzyjemnych dla pasażerów zapachów (zapach paliwa, smarów, spalin, etc.) - wyjaśnia Urbańczyk.
Pytacie jakie kary nakłada KZK GOP za kiepski stan techniczny autobusów. - Stan techniczny taboru badany jest przez uprawnione do tego stacje diagnostyczne - odpowiada Roman Urbańczyk. - W przypadku autobusów następuje to co 6 miesięcy. Jeżeli istnieje podejrzenie, że autobus nie spełnia warunków dopuszczających go do ruchu KZK GOP kieruje go na dodatkowe badania techniczne. W uzasadnionych przypadkach powiadamiane są odpowiednie instytucje, taki jak policja i Inspekcja Transportu Drogowego. Estetyka pojazdów określona jest w umowie zawartej z przewoźnikiem. Za stwierdzone uchybienia nakładane są kary umowne - dodaje.
Nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na Wasze pytanie dotyczące ilości osób korzystających z autobusów i tramwajów. KZK GOP zasłania się ustawą o dostępie do informacji publicznej. - Badania napełnień prowadzone są od kilku lat, ich wyniki mogą być udostępnione na zasadach określonych w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej - pisze Urbańczyk. Jeśli więc jesteście ciekawi ile osób korzysta z komunikacji miejskiej w naszej aglomeracji musicie się osobiście zwrócić z tym pytaniem do KZK GOP.
Czekamy na Wasze komentarze. Czy jesteście usatysfakcjonowani odpowiedziami KZK GOP? Jakie macie uwagi, dalsze pytania? |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?