Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Król Edyp" w sosnowieckim Teatrze Zagłębia. Premiera już w najbliższy weekend

Adam Tobojka
Adam Tobojka
W najbliższy weekend, 7 maja, odbędzie się premiera "Króla Edypa" w reżyserii Radosława Rychcika. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W najbliższy weekend, 7 maja, odbędzie się premiera "Króla Edypa" w reżyserii Radosława Rychcika. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Paweł Wojciechowski / Teatr Zagłębia
7 maja o godzinie 18:00 odbędzie się premiera “Króla Edypa” Sofoklesa w reżyserii i opracowaniu Radosława Rychcika. Będzie to przedostatnia premiera w Teatrze Zagłębia w mijającym sezonie artystycznym.

Znany sosnowieckiej widowni Radosław Rychcik na nowo odczytuje klasyczną sztukę Sofoklesa, w której epidemia ogarniająca Teby jest metaforą nadciągającej katastrofy klimatycznej. Uwspółcześniona wersja nie zmienia tekstu, operując jedynie zmienionymi realiami sztuki – akcja przenosi się ze starożytnych Teb do współczesnego miasta europejskiego, skupiając się na sztabie kryzysowym, gdzie zarządca miasta - tytułowy król Edyp – pragnie odnaleźć źródło zarazy niszczącej miasto.

- Udało się nam w ciekawy sposób uwspółcześnić opowieść. W naszej interpretacji “Król Edyp” jest opowieścią o katastrofie klimatycznej. Jak wiemy, akcja tragedii dzieje się w trakcie epidemii. Według nas ta epidemia jest emanacją katastrofy klimatycznej. Trafiłem na bardzo inspirującą interpretację Ewy Lech, filozofki, która twierdzi, że w “Królu Edypie” możemy widzieć metaforę antropocenu. W tym ujęciu Edyp jest figurą człowieka, który nie uświadamia sobie, jaki wpływ ma na klimat i środowisko. Akcję przenieśliśmy we współczesność, Teby to miasto współczesne, zachodnie, miejscem akcji jest sztab kryzysowy a Edyp jest figurą współczesnego polityka – o swojej adaptacji klasycznego tekstu mówi reżyser sztuki, Radosław Rychcik.

Elementem dominującym scenografię jest ekran znajdujący się z tyłu sceny, na którym wyświetlane są zbliżenia na aktorów, przeplatane obrazami zniszczonej natury i ciężkiego przemysłu.

- Od początku ze scenografem, Łukaszem Błażejewskim myśleliśmy o tym, żeby na scenie znajdował się ekran, na którym widzimy wideo obrazujące katastrofę klimatyczną - mówi Radosław Rychcik.

Osadzając akcję w czasach współczesnych, twórcy przedstawienia zdecydowali się na umieszczenie miejsca akcji w sztabie kryzysowym. O swoich inspiracjach przy tworzeniu scenografii opowiada Łukasz Błażejewski, scenograf i kostiumograf spektaklu “Król Edyp”:

- Poruszamy temat jak dramat zagrożenia klimatycznego, w związku z tym cała akcja dzieje się w pokoju strategicznym, miejscem zarządzania kryzysem w kraju i na świecie. To tam spotykają się głowy państwa i ludzie chcący zaradzić kryzysowi. Inspiracją były również obrazy będące naszą codziennością, obrazy ze studia telewizyjnego, sięgnęliśmy po estetykę tej specyficznej estetyki: stołu konferencyjnego, krzeseł biurowych. Ta estetyka mocno etapuje z obecnie z telewizora - mówi Łukasz Błażejewski.

Odtwórca tytułowej roli w spektaklu zdradził, z jakich źródeł czerpał inspiracje przy kreacji scenicznego Edypa.

- Coś, co wzmocniło tragizm roli w mojej interpretacji postaci króla Edypa to utożsamienie się z bólem, wobec tego, co dzieje się na świecie. Sam jestem mocno zaangażowany w sprawy ekologiczne i mocno mnie to dotyka. Czerpałem mocno z tych emocji, była to motywacja dla mojej postaci, pragnącej znaleźć winnego całej sytuacji – w oryginalnym tekście zarazy, w naszej interpretacji katastrofy klimatycznej - mówi Michał Bałaga, odtwórca roli Edypa w “Królu Edypie”.

Zapytany o swoje doświadczenie w pracy nad spektaklem, odpowiada:

- Jeżeli chodzi o załogę z którą budujemy spektakl - skład aktorski jak i realizatorów - energia jest super. To była intensywna praca, ale mocno satysfakcjonująca, dająca poczucie “do przodu”, gdzie razem zdobywaliśmy nowe przestrzenie teatralne. Uważam, że przeniesienie sztuki do współczesności to absolutnie nie jest coś co zabiera, umniejsza Sofoklesowi, a wręcz przeciwnie – o tekście można powiedzieć, że wciąż pozostaje aktualny. Operujemy na klasycznym tekście, mówimy wierszem, ale staramy się mówić jak najbardziej współcześnie. Dużo daje nam przestrzeń, kostiumy, komunikacja z widzem. Ważna jest estetyka sztuki – mamy mocną próbę komunikacji z widzem, gdzie publiczność - lud tebański - jest kolejnym graczem w przedstawieniu - mówi Michał Bałaga.

„Króla Edypa” w reżyserii Radosława Rychcika w obecnym sezonie teatralnym będzie można zobaczyć 7 i 8 maja o godz. 18:00 oraz 7 czerwca o godz. 19:00 podczas Letniego Grania Przedstawień Teatralnych. Wszelkie informacje są dostępne na stronie www.teatrzaglebia.pl oraz w kasie teatralnej i pod nr telefonu 32 266 11 27 (godz. 8.00 – 15.00).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto