Co kryje się pod hasłem monorail?
- To system kolei jednoszynowej. Wykorzystuje się w nim tor w postaci jednej szyny ułożony na estakadach. Dzisiaj buduje się to stosunkowo szybko, dlatego że elementy estakad są zunifikowane. Przykładem jest Dubaj i połączenie koleją monorail pewnych przestrzeni. Monorail to wysokowydajny system i powinien obsługiwać duże potoki pasażerskie. Taki system może być zupełnie bezzałogowy. Mógłby to być identyfikator naszej metropolii - mówił w lutym tego roku dr inż. Ryszard Janecki, jeden ze współautorów zamówionej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię koncepcji kolei metropolitalnej.
Owa koncepcja przez cały czas jest uaktualniana pomysłami i uwagami, które mają do niej miasta i gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jak mówi odpowiedzialny za sprawy komunikacyjne członek jej zarządu Grzegorz Kwitek, po konsultacjach z samorządowcami powstał suplement do koncepcji. Znalazło się w niej około stu sześćdziesięciu uwag, które zgłaszały poszczególne gminy, ale też PKP PLK.
- W najbliższych tygodniach zostanie wszczęte postępowanie związane z zamówieniem studium wykonalności. Chcemy zbadać, który z wariantów kolei metropolitalnej jest najbardziej optymalny i możliwy do realizacji - mówi Grzegorz Kwitek.
Według planów w Katowicach trasa monorailu miałaby się zaczynać w rejonie dworca kolejowego w centrum miasta i poprzez budowane centrum przesiadkowe Sądowa i plac Wolności dotrzeć do ulic 3 Maja i Korfantego, by pobiec w kierunku Siemianowic Śląskich. W rejonie Siemianowic i Czeladzi dochodzić miałaby odnoga z centrum Sosnowca, która miałaby pobiec tamtejszymi ulicami 3 Maja i Grota-Roweckiego. Metą monorailu miałoby być lotnisko w Pyrzowicach.
Jeśli ta koncepcja stałaby się wiążąca, wówczas na ulicach 3 Maja w centrum Katowic i Sosnowca pojawiłyby się betonowe podpory, które mogłyby zniszczyć te ulice podobnie jak wybudowana w czasach PRL estakada zniszczyła rynek w Chorzowie.
- Zdania są podzielone. Niektóre rozwiązania nie ingerują w tkankę miejską, inne ingerują chociażby w bliskość budynków, co dla mieszkańców może wywołać utrudnienia. Obecne technologie są jednak ciche i emitują bardzo mało hałasu. Na pewno jest to rozwiązanie cichsze od tradycyjnej kolei. Jesteśmy przekonani, że w toku dyskusji uda się wybrać rozwiązania optymalne techniczne i akceptowalne społecznie - mówi Grzegorz Kwitek, który dodaje, że monorail może się też stać wyróżnikiem miast i atrakcją turystyczną.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?