Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy się zacznie przebudowa DK94 w Sosnowcu? Miasto czeka na wynik kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych

Anna Dziedzic
Przebudowa DK94 w Sosnowcu obejmie ok. 1.3 km-odcinek. Ten, na którym zwykle tworzą się kilometrowe korki oraz skrzyżowanie przy Makro.
Przebudowa DK94 w Sosnowcu obejmie ok. 1.3 km-odcinek. Ten, na którym zwykle tworzą się kilometrowe korki oraz skrzyżowanie przy Makro. AD
Wciąż nie wiadomo, kiedy rozpoczną się prace budowlane na DK 94 w Sosnowcu. Chodzi o przebudowę sosnowieckiego odcinka tej drogi i budowy dwupoziomowego skrzyżowania przy Makro. Miasto nie podpisało jeszcze umowy z wykonawcą, bo dokumentacja utknęła u prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Czas jest ważny, bo przebudowa musi się zakończyć do września 2020 roku, by nie przepadła dotacja na ten cel.

Przypomnijmy. Na początku stycznia miasto ogłosiło zwycięzcę przetargu na te inwestycję. Udało się go wyłonić dopiero po elektronicznej aukcji, bo podczas wcześniejszego przetargu nieograniczonego wszystkie oferty firm, ubiegających się o to zadanie, były sporo powyżej zakładanego na ten cel budżetu. Podczas elektronicznej aukcji udało się obniżyć cenę o ponad 10 mln złotych. Ostra walka rozegrała się pomiędzy firmami Banimex z Będzina i Berger Bau. Ostatecznie inwestycję wykona Banimex za 99 873 100 zł. Jego cena różniła się o d oferty Berger Bau zaledwie o niecałe 12 tysięcy złotych.

Kiedy się zacznie przebudowa na DK94 w Sosnowcu?

Inwestycja miała się zacząć wczesną wiosną. Nie wiadomo czy tak się stanie, bo sosnowieccy urzędnicy wciąż czekają na potwierdzenie pozytywnej kontroli dokumentacji przetargowej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
- Liczymy na to, że stanie się to lada dzień. Wtedy będziemy mogli szybko podpisać umowę z wybranym wykonawcą, a firma będzie mogła przystąpić do realizacji tego zadania – powiedział nam Rafał Łysy, rzecznik sosnowieckiego Urzędu Miejskiego.

Czas jest tu bardzo istotny, bo przebudowa DK94 w Sosnowcu musi się zakończyć do września 2020 roku. Tak zakłada umowa, którą miasto podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dotację tej inwestycji. Dotacja była niebagatelna, bo wyniosła 78 mln zł. Pierwotnie miasto chciało dołożyć do tego jedynie 10 mln wkładu własnego. Jednak przetarg zweryfikował te szacunki. Ostatecznie koszt całej inwestycji ma się zamknąć w 100 mln zł.

Kierowcy już powinni szukać alternatywnych dróg

Jeśli uda się w ciągu najbliższych tygodni podpisać umowę z wykonawcą, kierowcy już powinni szukać alternatywnych do sosnowieckiego odcinka DK 94 dróg. Obecnie, mimo tego że droga jest na tym odcinku dwupasmowa, w godzinach szczytu codziennie tworzą się tu spore korki. Przyczyny są dwie: ogromny ruch i skrzyżowanie przy Makro, na którym ruchem steruje sygnalizacja świetlna.

Gdy wykonawca wejdzie na plac budowy, będzie początkowo prowadził prace, zamykając tylko częściowo fragmenty pasów ruchu. To na pewno będzie powodowało jeszcze dłuższe i bardziej uciążliwe korki. W późniejszych etapach nie jest też wykluczone całkowite, czasowe zamknięcie drogi.

DK 94 to alternatywa dla A4

DK 94 to trasa przecinająca południe Polski z zachodu na wschód. Jest bezpłatną alternatywą dla autostrady A4. DK 94 przebiega w Zagłębiu przez Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza i Sławków. Na całym odcinku jest to droga dwupasmowa. Najczęściej korzystają z niej mieszkańcy okolicznych miast dojeżdżając codziennie do pracy w Katowicach, Olkuszu, Krakowie. Droga jest też najszybszą alternatywą dla ruchu lokalnego między Sosnowcem i Dąbrową Górniczą.

DK94 będzie bezkolizyjna

Po zakończeniu przebudowy, zatłoczona DK 94 nie będzie się już krzyżowała z ulicą Długosza, jak dotychczas, ale pobiegnie dołem, pod tą ulicą. Zostanie poprowadzona w wykopie. Skrzyżowanie przy Makro będzie bezkolizyjne, a ruch będzie się tam odbywał płynnie. Na górze, na wiadukcie, będzie obowiązywał ruch okrężny. Będzie można tamtędy bezpośrednio przejechać z ulicy Długosza na druga stronę DK 94. Inwestycja obejmie przebudowę DK 94 do skrzyżowania z łącznicą węzła „Zuzanny” do skrzyżowania do stacji paliw Shell. To około 1,3 kilometra. Powstaną też ekrany dźwiękochłonne. Prawdopodobnie jednak z DK 94 nie zniknie przejście dla pieszych do CH Auchan w Sosnowcu. To przejście naziemne z sygnalizacją świetlną. To drugie miejsce, gdzie muszą często hamować kierowcy jadący „krajówką”. Miasto skłania się do tego, by centrum handlowe, do którego prowadzi to przejście, zainwestowało w remont przejścia podziemnego, które wybudowano równocześnie z budową marketu. Niestety przejście od początku nie cieszyło się popularnością wśród sosnowiczan. W przeciwieństwie do naziemnego. Jednak jak, twierdzą władze miasta, w miejscu obecnych pasów nie ma miejsca na wybudowanie kładki dla pieszych nad drogą.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto