MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Jak przebrnąć przez młodzieńczy okres dojrzewania?

IWONA KUŹNIAK
Wkrótce autorki publikacji zaprezentują ją w edukacyjnym programie telewizyjnym. Fot. I. Kuźniak
Wkrótce autorki publikacji zaprezentują ją w edukacyjnym programie telewizyjnym. Fot. I. Kuźniak
Właśnie ukazała się, nakładem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, nowa pozycja w cyklu "Szkoła dziś i jutro". Jest to "Gimnazjalny projekt profilaktyczno-wychowawczy" autorstwa Bożeny Gwizdek i Elżbiety Sołtys, ...

Właśnie ukazała się, nakładem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, nowa pozycja w cyklu "Szkoła dziś i jutro". Jest to "Gimnazjalny projekt profilaktyczno-wychowawczy" autorstwa Bożeny Gwizdek i Elżbiety Sołtys, zawierciańskich pedagogów.

- Projekt ten wdrażamy w zawierciańskich gimnazjach już od trzech lat tzn. od początku istnienia gimnazjum jako odrębnej szkoły - mówią autorki. - Wybrałyśmy gimnazjum, gdyż szkoła ta obejmuje uczniów w najtrudniejszym okresie rozwoju.

To czas, kiedy większość dzieci pierwsze eksperymenty z alkoholem i innymi środkami uzależniającymi ma już za sobą, buntuje się przeciwko autorytetowi rodziców, najważniejszy staje się rówieśnik. Okres dorastania niesie sporo zagrożeń. Program profilaktyczno-wychowawczy ma wspierać ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiąganie pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej i społecznej. To propozycja wprowadzenia do szkoły konkretnych działań o charakterze profilaktycznym, w których swoje zadania do zrealizowania mają wszyscy nauczyciele, pedagodzy, dyrektorzy i pracownicy administracji.

Po przeprowadzeniu diagnoz okazało się, że większość badanych miała już za sobą inicjację alkoholową (78,5 proc.) i była po lub w trakcie inicjacji nikotynowej. Około 40 proc. młodzieży stwierdziło, że zaproponowano jej narkotyki, 16 proc. z tej propozycji skorzystało (w tym ponad 5 proc. więcej niż 5 razy).

Na pytanie o rodzaj proponowanych narkotyków uczniowie najczęściej odpowiadali: alkohol, tabletki, papierosy, rozpuszczalniki, kleje, LSD, amfetamina, haszysz. Zdecydowana większość uczniów wie, jak zdobyć narkotyki i od kogo.
Innym problemem, z którym borykają się pedagodzy i nauczyciele w szkole, jest nasilanie się zachowań agresywnych.

- Zajęcia profilaktyczno- wychowawcze są tak ważne jak dydaktyka, o czym nie można zapominać - dodają autorki książki. - Ponieważ specyfika nauczania w każdej klasie jest inna, dla każdej z klas gimnazjum ułożyłyśmy odrębny program profilaktyczno-wychowawczy, który może zostać wykorzystany do tworzenia klasowych i szkolnych programów. W pierwszym roku nauki kładziemy nacisk na zajęcia integrujące klasę jako grupę i pracę z rodzicami. W drugiej klasie nastawiamy się na pracę w zakresie profilaktyki alkoholowej, nikotynowej, narkotykowej i ograniczania zachowań agresywnych. W ostatnim roku, ze wzglądu na jego specyficzny charakter (zbliżający się egzamin), zajęcia wychowawcze ukierunkowane są na pracę z uczniem: naukę radzenia sobie ze stresem, preorientację zawodową.

Najważniejsze, że uczeń nie pozostaje ze swoimi problemami sam. Odpowiedzialność za jego bezpieczny i zdrowy rozwój ponoszą wspólnie nauczyciele, rodzice, pedagodzy i pracownicy administracyjni. Dla nauczycieli, wychowawców i administracji zaproponowano cykl szkoleń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz handlu w niedzielę. Klienci będą zdezorientowani?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto