Minęły trzy lata nim ruszył wreszcie SAPARD, specjalny akcesyjny program na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Już od środy można składać wnioski o dofinansowanie w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
By uzyskać dofinansowania, wynoszące do 50 proc. zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowanych (nie wlicza się w to np. kosztów wykonania dokumentacji), rolnik musi jak najszybciej (ważna jest kolejność składania dokumentów) złożyć wniosek z wymaganymi załącznikami w oddziale terenowym ARiMR.
Wśród załączników muszą się znaleźć dokumenty dotyczące identyfikacji wnioskodawcy, czyli m.in. notarialny odpis dowodu tożsamości oraz odpis dokumentu poświadczającego kwalifikacje rolnika. Dokumentem potwierdzającym staż w samodzielnym prowadzeniu gospodarstwa jest zaświadczenie z KRUS-u.
- Dla wielu, szczególnie młodych rolników, prowadzących samodzielnie gospodarstwo rolne, ten wymóg będzie trudny do spełnienia, bo część ubezpiecza się w ZUS-ie - mówi Ewa Paulewicz-Koryl, inspektor w Wydziale Rolnictwa Starostwa Powiatowego.
W załącznikach musi się też znaleźć zgoda współmałżonka na zaciągnięcie zobowiązań majątkowych i pełnomocnictwo, jeśli wnioskodawca nie występuje osobiście o pomoc w ramach funduszy SAPARD.
Rolnicy już powinni mieć (w przeciwnym razie wydłuży się moment złożenia wniosku) zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z płatnością podatków, z KRUS-u o niezaleganiu z płatnością ubezpieczeń społecznych i z Urzędu Gminy o niezaleganiu z płatnością podatku rolnego (data wystawienia zaświadczenia nie może być wcześniejsza niż miesiąc przed złożeniem wniosku).
Potrzebne są kopie obowiązkowego ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa i kopia ubezpieczenia OC z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, zaświadczenie z banku o posiadaniu odrębnego rachunku, na który ma być przekazana pomoc finansowa z SAPARD-u i udokumentowane posiadanie finansów na realizację przedsięwzięcia (aktualny wyciąg z rachunku bankowego, umowa pożyczki).
- Od stycznia we wszystkich powiatach i niektórych gminach odbywały się zajęcia warsztatowe przygotowujące do wypełniania wniosków, zostali przeszkoleni pracownicy ODR-ów, w niektórych gminach wyznaczono osoby do koordynowania działań związanych z wypełnianiem wniosków - mówi Stanisław Gmitruk, dyrektor Śląskiego Oddziału Regionalnego ARiMR. - Z naszych sondaży wynika, że w województwie śląskim jest ok. 500 rolników, którzy chcą skorzystać z SAPARD-u i spełniają warunki.
Pula pieniędzy przekazana na województwo jest dla tylu wniosków niewystarczająca. Prawdopodobnie trzeba będzie przenieść środki z innych województw. Warunkiem uzyskania refundacji jest realizowanie inwestycji zgodnie z zatwierdzonym projektem, co będą w terenie kontrolować pracownicy Agencji.
Ponadto rolnik musi dołączyć (w zależności od celu przeznaczenia pieniędzy) np. wypis z ksiąg wieczystych dotyczący nieruchomości, w której ma być realizowane przedsięwzięcie, kopię aktu notarialnego własności nieruchomości, kopie dzierżawy gruntów, budowli i budynków, zaświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej i zaświadczenie o jakości wody i biznesplan (44 strony skomplikowanej terminologii i wyliczeń).
Wiele czasu wymaga zgromadzenie pozwoleń i opinii, a potrzebne są pozwolenia na budowę (optymalny czas zgromadzenia dokumentacji to ok. 3 miesiące), rozbudowę, modernizację i rekonstrukcję budynków, dokumentacja funkcjonalno-przestrzenna budynków, projekt budowlany, zgoda właściciela obiektu na realizację inwestycji i wiele innych (np. zgoda służb weterynaryjnych, sanitarnych).
Wnioski można uzyskać w oddziałach rejonowych ODR lub w ARiMR. Wypełnione już, z załącznikami, należy składać w Oddziałach Regionalnych Agencji (dla województwa śląskiego odpowiednim oddziałem jest ARiMR w Częstochowie, przy ul. Sobieskiego 7).
Seria pożarów Premier reaguje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?