Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DG: tramwaj 15 pojedzie do Dąbrowy z Sosnowca i Katowic? To możliwe

TOS, ZIELA, PAS
Tramwajowa linia 15 ma zostać przedłużona z Sosnowca do Dąbrowy Górniczej
Tramwajowa linia 15 ma zostać przedłużona z Sosnowca do Dąbrowy Górniczej TOS
DG. Pojawiły się właśnie konkretne plany budowy dwóch przedłużeń linii tramwajowej w Sosnowcu. Jedno zostałoby poprowadzone do dzielnicy Dańdówka, a drugie do Dąbrowy Górniczej. Nas znacznie bardziej interesuje ta druga propozycja, która pojawiła się dość niespodziewanie. O budowie dodatkowego toru w środku ulicy Mieroszewskich w Zagórzu mówiło się co prawda od dawna, ale jednak na razie ta koncepcja schodziła na dalszy plan, wobec innych inwestycji planowanych przez Tramwaje Śląskie oraz lokalne samorządy.

DG: tramwaj 15 pojedzie do Dąbrowy z Katowic? To możliwe


Czy zatem katowicko-sosnowiecka linia tramwajowa nr 15 zostanie przedłużona do Dąbrowy Górniczej? Taki plan został przedstawiony na ostatnim posiedzeniu komisji gospodarki komunalnej i komunikacji Rady Miejskiej w Sosnowcu. O ewentualnym połączeniu tramwajowym Zagórza z Dąbrową Górniczą sosnowiczanie myślą od dłuższego czasu. Jak dotąd były to jednak jedynie deklaracje. Teraz to wszystko może stać się faktem.

A co o takich zamiarach sądzą dąbrowianie? – Myślę, że to całkiem ciekawa propozycja, zwłaszcza jeśli dzięki takiemu połączeniu będzie można dojechać bezpośrednio do Katowic. Nie każdy lubi jeździć autobusami. Są takie osoby, które preferują z różnych względów tramwaje, więc to byłaby całkiem ciekawa alternatywa dla autobusów kursujących przez Zagórze – przyznał Zbigniew Drzymała. – Jeśli takie połączenie rzeczywiście powstanie, to będę z niego korzystał. Tramwaje są coraz bardziej nowoczesne, no i raczej bezpieczne – podkreśla Henryk Nowak.

Pomysł przedłużenia linii tramwajowej nr 15 zyskuje coraz więcej zwolenników, także wśród samych mieszkańców sąsiedniego Sosnowca.

- Oczekiwałbym od Tramwajów Śląskich analizy przedłużenia tej linii w kierunku Dąbrowy. Nie jestem co prawda mieszkańcem Zagórza, ale wydaje mi się, że takie połączenie byłoby dla zagórzan bardziej atrakcyjne - mówił kilka miesięcy temu Mateusz Rykała, wiceprezydent Sosnowca.

Przypomnijmy, że już w ubiegłym roku pisaliśmy o tym, że Tramwaje Śląskie również myślą o powstaniu linii Sosnowiec-Dąbrowa Górnicza. - Mogłaby powstać po 2020 roku - powiedział wtedy Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Na ostatnim posiedzeniu komisji Rady Miejskiej w Sosnowcu głównym tematem była właśnie wspomniana propozycja budowy nowego odcinka linii tramwajowej od ronda Jana Pawła II do Dąbrowy Górniczej.

- Połączenie Zagórza z Dąbrową Górniczą oraz przebudowa ulicy Braci Mieroszewskich to główne założenie budowy nowego odcinka linii tramwajowej - podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Pomysł ma poparcie niektórych radnych. - Ja jestem „za” - stwierdził na swoim Face-bookowym profilu sosnowiecki radny Zygmunt Witkowski. Jaki dokładnie przebieg miałaby przedłużona linia? Powstałaby w dwóch etapach. Pierwszy, do którego przygotowano już dokumentację, dotyczy budowy torowiska od pętli w Zagórzu do ronda Jana Pawła II.

Drugi etap zakłada budowę linii tramwajowej od miejsca zakończenia pierwszego etapu przez ulicę Braci Mieroszew-skich do ulicy Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej (tam będą rozjazdy do centrum i do Huty Katowice). Za tę część budowy linii Sosnowiec zapłaciłby ponad 58 milionów zł, a Dąbrowa Górnicza - 9,5 miliona zł.

Od dawna mówi się też o planach budowy linii tramwajowej, która połączyłaby Zagórze z Dańdówką. Nowa trasa miałaby biec od dotychczasowej pętli do ulicy Białostockiej, potem Paderewskiego i Rydza-Śmigłego do placu Papieskiego. Stamtąd zostałaby poprowadzona wzdłuż ulicy 11 Listopada do połączenia z trasą linii nr 27. Budowa linii do Dańdówki z kupnem nowego taboru tramwajowego to koszt 190 milionów zł.

Przypominamy, że łącząca Sosnowiec z Katowicami „15” to jedna z najnowocześniejszych linii tramwajowych na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim. W ostatnich latach została niemal całkowicie zmodernizowana, teraz obsługiwana jest przez nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje.

„15” od strony Katowic przez wiele lat dojeżdżała najpierw do centrum Sosnowca, a potem do Pętli Będzińskiej w dzielnicy Pogoń. Na początku lat 80., gdy powstała linia do Zagórza, skierowano ją właśnie do wówczas nowych osiedli w tej dzielnicy Sosnowca.

W przypadku powstania torowisk zarówno do Dańdówki, jak i do Dąbrowy Górniczej, te trasy, jak łatwo wywnioskować, musiałby obsługiwać dwie osobne linie, czyli oprócz „15” musiałaby powstać również linia o innym numerze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto