Inwestycję, wartą ponad 51 mln zł netto, zrealizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK Sp. z o.o. wybrane w drodze postępowania przetargowego. Jest to pierwsze zadanie modernizacji infrastruktury torowej w Dąbrowie Górniczej, realizowane w ramach unijnego projektu infrastrukturalnego.
– Zadanie obejmuje przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka, od ronda Budowniczych Huty Katowice do skrzyżowania z ul. Zaplecze wraz z częścią pętli Gołonóg. Łącznie przebudowanych zostanie 5.800 metrów toru pojedynczego, a długość modernizowanego odcinka linii dwutorowej to ok. 2,8 km – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje
Śląskie S.A.
Na inwestycję składa się m.in. wymiana podbudowy torowiska, posadowienie nowych słupów i montaż nowej sieci trakcyjnej, przebudowa peronów przystankowych, ułożenie nowego torowiska, wykonanie przejazdów torowo-drogowych oraz przejść dla pieszych.
– Jestem bardzo zadowolony z przedsięwzięcia Tramwajów Śląskich, które wpisuje się w nasze plany dotyczące „Zielonej mobilności”, czyli zmiany układu komunikacyjnego w mieście, wprowadzenia równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym
i transportem zbiorowym. Spółka pokazuje, że jest solidnym partnerem, z którym można realizować takie ambitne zadania – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Modernizacja linii dwutorowej daje możliwość prowadzenia robót przy zachowaniu ruchu tramwajowego po jednym torze, z czasowymi, krótkimi wstrzymaniami ruchu na czas montażu rozjazdów technologicznych i prowadzenie innych prac, przy których konieczne jest wstrzymanie ruchu, np. przebudowy przejazdów drogowo-tramwajowych.
– Konkretny projekt organizacji ruchu tramwajowego przygotowany zostanie we współpracy spółki Tramwaje Śląskie S.A. i Zarządu Transportu Metropolitalnego z wykonawcą – zapowiada Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Zgodnie z zapisami umowy firma TOR-KRAK ma 15 miesięcy na realizację zadania. To oznacza, że do 18 kwietnia 2020 r. całość prac powinna zostać zakończona. – Jako że styczeń nie jest najlepszym momentem na rozpoczynanie tego typu prac budowlanych, a wykonawca musi jeszcze dopełnić różnych formalności związanych z przejęciem placu budowy, prace realnie będą mogły się rozpocząć w marcu. Wtedy też należy się spodziewać pierwszych utrudnień w ruchu tramwajów – wyjaśnia Andrzej Zowada.
Zadanie „Przebudowa torowiska tramwajowego wydzielonego w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze” jest elementem „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.
Wkrótce w tym rejonie ruszy też inne przedsięwzięcie. Na zlecenie miasta, w ciągu ul. Kasprzaka po stronie południowej (prawej w kierunku jazdy na hutę) powstanie droga rowerowa oraz chodnik wraz z oświetleniem.
– Skorygowane zostaną także lokalizacje przystanków autobusowych przy skrzyżowaniu z ul. Storczyków i przy pętli tramwajowej. Chodzi o to, żeby znalazły się równolegle do przystanków tramwajowych. Dzięki temu pasażerowie będą mieli łatwiejszy dostęp do obu środków komunikacji – tłumaczy Zbigniew Kubik z Wydziału Inwestycji Miejskich UM.
Wykonawcą robót będzie konsorcjum firm Silesia Invest i Hydrogop. Wartość zadania opiewa na niespełna 5,9 mln zł. Efekt prac powinien być gotowy w II kwartale 2019 r.
Modernizacja torów wzdłuż ul. Kasprzaka i wykonanie drogi rowerowej to kolejne elementy zmian układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej. Kluczowymi częściami nowego systemu, tworzonego przez miasto, Tramwaje Śląskie i PKP, będą przebudowane rejony dworców w centrum oraz w Gołonogu, a także ulokowane przy nich centra przesiadkowe. Zmieni się układ drogowy, powstaną m.in. tunele pod torami oraz łączniki i przedłużenia istniejących ulic. Przykładem jest oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego.
W grudniu 2018 r. zakończył się remont jezdni ul. Kasprzaka, na odcinku między rondem Budowniczych Huty Katowice (ul. Piłsudskiego) a ul. Młodych. Oprócz wymiany podbudowy i położenia nawierzchni, zwężono także jezdnie w dwóch miejscach – przed istniejącym przejściem na wysokości przystanków tramwajowych i autobusowych przy skrzyżowaniu z ul. Storczyków oraz przed projektowanym przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerzystów w rejonie Biedronki. Takie rozwiązania, poprawiające bezpieczeństwo, sugerowali mieszkańcy. Często zwracali uwagę, że wielu kierowców przekraczało dozwoloną prędkość, przez co dochodziło m.in. do potrąceń pieszych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?