Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowej linii tramwajowej w Zagórzu rozpoczęta. Nowa linia w Sosnowcu jest pierwszą od 38 lat ZDJĘCIA

Kacper Jurkiewicz
Kacper Jurkiewicz
Budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu - Zagórzu rozpoczęta. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuń zdjęcia w prawo- wciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu - Zagórzu rozpoczęta. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuń zdjęcia w prawo- wciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Kacper Jurkiewicz
W Sosnowcu rozpoczęto budowę nowej linii tramwajowej. Zostanie przeprowadzona przez dzielnicę Zagórze. To historyczna chwila, bo nowa linia powstaje po 38 latach zakończeniu budowy ostatniej linii tramwajowej w mieście. Na efekty prac musimy poczekać prawie 3 lata, bo pierwszy raz po nowym torowisku mamy przejechać się na początku nowego roku. To może nie być koniec inwestycji tramwajowych w Sosnowcu.

Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu

Mieszkańcy Sosnowca i okolicznych miast za niecałe 3 lata powinni cieszyć się z nowej linii tramwajowej. We wtorek 22 września symbolicznie zainaugurowano budowę nowej linii tramwajowej w Zagórzu. Pierwsze łopaty zostały wbite w ziemię, a piach przerzucony.

- Ta inwestycja znacząco ułatwi poruszanie się po mieście mieszkańcom Zagórza i będzie doskonalą alternatywą dla samochodu - powiedział Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich S.A.

Przypomnijmy, że trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej. Do użytku oddano ją 28 października 1982 roku. Została zakończona pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, więc tramwaj nie obsługuje dużej części osiedla.

- Rozpoczęcie budowy to zamknięcie bardzo długo oczekiwanego przez mieszkańców, nie tylko Sosnowca, tematu. W wielu miastach w Polsce są budowane nowe linie tramwajowe. Dla nas jako rady nadzorczej ważne było, żeby Spółka nie tylko dokonywała remontów czy odnawiała tabor, ale by także rozwijała sieć. Powinna być ona atrakcyjna, a mieszkańcy chcieli przesiąść się do tramwajów. Mamy nadzieję, że ta pierwsza inwestycja i kolejne przyczynią się do zmiany filozofii mieszkańców i włodarzy miast, że tramwaj będzie miał priorytet - powiedział Mateusz Rykała, wiceprzewodniczący spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu jest ekologiczna

Podczas spotkania podkreślano, że dziś obchodzimy Światowy Dzień Bez Samochodu, a sam prezydent Chęciński przyjechał na spotkanie z Urzędu Miejskiego w Sosnowcu rowerem.

- 38 lat czekaliśmy na to, żeby przeprowadzić inwestycję, na którą czekano i na którą przygotowano tereny. To ważny moment dla naszego miasta. Każdy, kto rozumie zrównoważony i ekologiczny transport wie, że tylko szyna, tramwaj czy pociąg, robi ten efekt czystego województwa śląskiego, czystej aglomeracji. Każda tego typu inwestycja powinna być promowana. Mogę się tylko dziwić, że są osoby, które mówią, że budowa linii tramwajowych jest niepotrzebna. Jest bardzo potrzebna, zwłaszcza przez takie osiedla jak to - powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Prezydent podkreślił, że miasta naszego województwa się starzeją, a ludzie muszą mieć łatwy dostęp do transportu.

- On musi być blisko ludzi. A jeśli jest blisko ludzi, to nie może ich truć i dymić. A wokół niego będzie komunikacja miejska, to wszystko musi się spinać i powodować, że dojazd do każdego miejsca będzie jak najszybszy, bezpieczny, a przede wszystkim ekologiczny - mówił Arkadiusz Chęciński.

Na jednej nowej linii tramwajowej w Sosnowcu może się nie skończyć

Arkadiusz Chęciński zapowiedział, że w Sosnowcu może dojść do kolejnych inwestycji tramwajowych.

- To zapewne nie koniec. Żeby cały ten szkielet komunikacji był, pracujemy nad dokumentacją dotyczącą linii od ronda Jana Pawła II (ul. 11 Listopada) do ronda im. Żołnierzy Wyklętych (Dańdówka) i wtedy mamy całą pętle Sosnowca wykonaną. A później może kierunek Dąbrowa Górnicza przez Zagórze. To już jest w koncepcjach, połączenie szybkim tramwajem w rejonie Milowic z Katowicami. To wszystko spowoduje, że region Zagłębia, Śląska i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będzie mógł mówić, że stawiamy na ten ekologiczny transport - zapowiedział prezydent.

Z inwestycji cieszą się Tramwaje Śląskie S.A., które już planują kolejne inwestycje rozwojowe.

- Pierwsza nasza inwestycja rozwojowa zaczyna się w Sosnowcu. To drugi projekt unijny, który będziemy realizować. Cały projekt jest wyceniony na 885 milionów netto kosztów kwalifikowanych. Wiemy, że wartość projektu zamknie się kwotą miliarda złotych kwalifikowanych. Te pieniądze będą wydane na 43 inwestycje infrastrukturalne, na zakup 50 nowych wagonów tramwajowych niskopodłogowych, klimatyzowanych, z wszystkimi udogodnieniami dla osób z dysfunkcjami ruchu oraz wifi czy ładowarkami. Inwestycje rozwojowe będziemy realizować jeszcze w Katowicach i Bytomiu - powiedział Bolesław Knapik, prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Nową linię tramwajową w Zagórzu wykona konsorcjum trzech firm

Wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej. Każda z firm specjalizuje się w innym zakresie i będzie miała inna zadania.

- Jest to dla nas zaszczyt, że możemy wziąć udział w kolejnej ważnej dla miasta i regionu inwestycji. Przed nami wiele miesięcy pracy, prawie 2,5 roku, ale jest nas trzech partnerów. Eurovia Polska S.A. będzie wykonywała roboty ziemne, drogowe, sieciowe, a przede wszystkim będzie zajmowała się całą stroną organizacyjną tego kontraktu - powiedział Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes zarządu, dyrektor regionu Południe Eurovia Polska S.A. - Każdy będzie zajmował się tym, na czym zna się najlepiej. Mam nadzieję, że dzięki temu utrudnienia dla mieszkańców będą jak najmniejsze. Myślę, że efekt tego przedsięwzięcia wynagrodzi im trudy, które będą musieli znosić przez ten czas, no i przyniesie im wiele korzyści w życiu codziennym - dodał.

Firma Mosty Nowak będzie odpowiedzialny za część inżynieryjną projektu, a KZN Rail za część torową.

- Lubimy takie skomplikowane projekty. To nie pierwsza nasza nowa linia tramwajowa, budujemy też nowe zajezdnie. Mamy tutaj prawie 7 km toru pojedynczego, większość w technologii klasycznej, częściowo bezpodsypkowej, 7 rozjazdów tramwajowych, które zostaną wyprodukowane przez naszą spółkę-matkę KZN Bieżanów. Mamy też smarownice, by tramwaje poruszały się jak najciszej - opowiedział Grzegorz Leszczyński, prezes KZN Rail Sp. z o. o. - Myślę, że lokalna społeczność będzie zachwycona tą zmianą komunikacyjną, także wizualną. Za dwa lata jak spotkamy się w tym tramwaju to miejsce będzie wyglądało inaczej - dodał.

Firma Nowak Mosty wybuduje w Zagórzu wiadukt nad ul. Braci Mieroszewskich.

- Cieszymy się, że ponownie będziemy budowali w Sosnowcu. Wiadukt zapewni komunikację pod drogą, będzie posiadał dwie windy, które umożliwiał osobą niepełnosprawnym łatwą komunikację z tramwajem oraz autobusami - mówił Adam Adamczyk, wiceprezes zarządu Nowak Mosty Sp. z o. o.

Którędy przebiegać będzie nowa linia tramwajowa w Sosnowcu?

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II. To tam zaplanowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową.

Nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Zostaną połączone klatką schodową oraz windami. Natomiast na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, w którego środku będzie pętla tramwajowa.

Dwa przystanki początkowe oraz jeden końcowy będzie mieścił się w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego. Znajdzie się tam także tor odstawczy i punkt dyspozytorski.

Cała inwestycja ma kosztować niecałe 88,6 mln zł netto. Wykonawcy mają 33 miesiące na wykonanie prac od dnia podpisania umowy. Dokonano tego 28 kwietnia 2020 roku. Co oznacza, że jeszcze zimą 2023 roku powinniśmy móc przejechać się pierwszy raz wzdłuż nowej linii tramwajowej.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto