Weekend? Pakujemy się do auta i do galerii handlowej

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Pan Marek często zabiera mamę Barbarę do SCC na kawę Fot. Lucyna Nenow
Uwielbiamy galerie handlowe! - Tu jest wszystko - ocenia Adam Grzybowski, 16-latek z Bytomia. Dlaczego nastolatki nie wyjdą na miasto albo do parku? - A co tam ze sobą zrobić? Zawsze spotykamy się w galerii - wyjaśnia Marta Cymanowska.

To prawda. W centrum handlowym jest co robić, a na miejskich rynkach coraz nudniej. W galeriach na zwartej powierzchni są sklepy, restauracje, kina, kręgielnie, banki, kantory, księgarnie. Całość estetycznie opakowana. Centra dwoją się i troją, żeby nam było w nich dobrze. Bielska Sfera kusiła klientów latem darmowymi koncertami, cały czas działa tu największy w Bielsku-Białej klub muzyczny, bawić może się tu nawet tysiąc osób. W sosnowieckiej Plazie zagramy w kręgle, w gliwickim Forum od czerwca tego roku popracujemy nad sylwetką w klubie fitness. Z kolei w katowickim Silesia City Center właśnie uruchomiono park dla dzieci, w którym rodzice na czas zakupów mogą zostawić pociechy.

Mało? W listopadzie swoje podwoje otworzy bytomska Agora, której nazwa jest nieprzypadkowa, bo stoi na centralnym placu w mieście.

Leszek Ostachowski zajmuje się instalacją oprogramowania. Do pracy wystarczy mu laptop. - Gdyby w WPKiW był internet, siedziałbym tam. Nie lubię galerii, wolę przestrzeń, ale tu mogę pracować i zjeść obiad - opowiada.

Wygoda to nie jedyne atuty galerii, dzięki którym te zawojowały wyobraźnię Polaków. W Katowicach są hot spoty, a w ścisłym centrum miasta ok. 400 sklepów i lokali, czyli o prawie połowę więcej niż w SCC. - Ale w galerii jest estetycznie - odpowiada pan Marek, który do SCC na kawę zaprasza swoją mamę.

Do tego w centrum handlowym można nawet wziąć ślub! Pierwszy taki w Polsce odbył się w tym 2009 r. w SCC. Przysięgę małżeńską złożyli Monika i Przemek, a ślub wygrali w konkursie. Chętnych na taką ceremonię było 500 par.

Niedziela w galerii? A czemu nie! Przed albo po zakupach można wziąć udział we mszy świętej. Przy SCC jest kaplica św. Barbary. Niedzielne nabożeństwa odprawiane są o 8.30 i 20.

My galerie kochamy, a drobni kupcy? W Katowicach handlowcy wymyślili akcję "Centrum jest tylko jedno". Przygotowali 150 tys. ulotek z mapą centrum miasta i oznaczonymi sklepami i restauracjami, oferują rabaty. Powstała też strona internetowa z taką mapką. - Jedni mówią, że klientów mają więcej, inni, że nie - mówi inicjator akcji Artur Mocek, właściciel sklepu z artykułami dziecięcymi, na rogu ul. Wawelskiej w Katowicach.

Z ekspansją galerii miasta sobie jednak nie radzą. Gdy w SCC każdego miesiąca bawi ponad milion osób, centrum Katowic wymiera po godz. 18. Stolica regionu dopiero rozważa czy uruchomić w SCC punkt informacji o mieście.

Moda na galerie nam przejdzie
Rozmowa z Weroniką Tazbir, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego

Lubi pani galerie handlowe?
Lubię za to, że nie pada w nich deszcz, jest czysto i pachnie. Ale męczą mnie. A ludzie robią z wyjścia do galerii święto i stroją się jak w niedzielę do kościoła.

Polacy kochają galerie!

Polacy są na etapie społeczeństwa konsumenckiego. I ta konsumpcja jest jeszcze nienasycona, ciągle nas to bawi. W Europie Zachodniej renesans przeżywają małe, rodzinne sklepy. Tam cywilizacja konsumpcji się dokonała, galerie spowszedniały. Dla przeciętnego Polaka wyjazd do centrum handlowego i spacer w tym luksusie to nadal oznaka prestiżu, wyższego statusu.

Ale kiedyś nam się znudzi?

Czytałam, że w Stanach Zjednoczonych na obrzeżach centrów miast straszą opuszczone budynki po centrach handlowych. Więc nie należy się bać galerii, musimy to przejść. Dla pokolenia, które teraz ma 10 lat będą taką oczywistością, że wyjście do nich nie będzie traktowane już jak święto.

Rozmawiała: J. Przybytek

Molochy, w których bywają miliony

13 mln
osób odwiedziło w 2009 r. Silesia City Center
20 mln
osób - to bilans łódzkiej Manufaktury za 2009 rok
18 mln
osób odwiedziło Złote Tarasy w Warszawie
2 mln
osób to bilans krakowskiej Bonarki 40 dni po otwarciu


Silesia będzie czwartą galerią w Polsce

Silesia City Center będzie rozbudowana Zamiast 65 tys. m kw. powierzchni handlowej będzie 86 tys. m kw. i o 60 sklepów i punktów handlowych więcej (obecnie jest 250). Tym samym SCC awansuje w rankingu największych galerii w Polsce z 6. na 4. miejsce. Większe będą tylko warszawska Arkadia (110 tys. m kw.), łódzka Manufaktura (110 tys. m kw.) i poznański Stary Browar (130 tys. m kw.).

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3