Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dbaj o sieć - to dobro wspólne

[email protected]
Mało kto zdaje sobie sprawę, że odbiorca wody też może przyczynić się do poważnej przerwy w dostawach. Firmy wodociągowe - podobnie jak ciepłownictwo, energetyka i gazownictwo - należą do sektora przedsiębiorstw ...

Mało kto zdaje sobie sprawę, że odbiorca wody też może przyczynić się do poważnej przerwy w dostawach.

Firmy wodociągowe - podobnie jak ciepłownictwo, energetyka i gazownictwo - należą do sektora przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Nakłada to na nie szczególne obowiązki. Przedsiębiorstwo musi przede wszystkim zagwarantować nieprzerwane dostawy wody i odbiór ścieków. Z tego między innymi powodu niektórzy pracownicy przedsiębiorstw wodociągowych muszą pełnić całodobowe dyżury oraz pracować w niedziele i święta. Wiadomo - awarie mogą zdarzyć się zawsze, niezależnie od tego, że właśnie przypada sylwester i wszyscy się dobrze bawią.

Misją przedsiębiorstw wodociągowych jest niezawodne dostarczanie wody o dobrej jakości i w optymalnej cenie. - Woda jest towarem szczególnym - mówi Jakub Zarzycki, administrator bezpieczeństwa informacji RPWiK Sosnowiec S.A. - Z jednej strony nie możemy bez niej żyć, z drugiej zaopatrzenie w wodę to nie tylko zakup wody, ale również jej dostarczenie do odbiorcy. Każdy z odbiorców uczestniczy więc w kosztach transportu wody i ścieków, czyli utrzymania sieci. W Sosnowcu to w sumie ponad 920 km.

RPWiK Sosnowiec S.A. jest spółką akcyjną, na szczęście właściciele -w tym przypadku większościowym jest gmina Sosnowiec - uznają wyjątkowy charakter działalności spółki i nie wymuszają zysku, a stawiają na niezawodność dostaw.

- Nasze drugie ważne zadanie to dbałość o sieć - mówi Jakub Zarzycki. - Stanowi ona majątek przedsiębiorstwa, musimy więc płacić z tego tytułu podatki. I choć pozostają one w budżetach gmin, rada gminy nie może dowolnie udzielać zwolnień podatkowych. Niestety podatki stanowią coraz większy składnik kosztów naszej działalności.

Rosnące wymagania stawiane przed przedsiębiorstwami wodociągowymi oraz koszty zwiększające się z roku na rok sprawiają, że firmy nie tylko muszą szukać możliwości usprawnienia działalności i optymalizacji wydatków, ale i nawiązywać ściślejszą współpracę z odbiorcami. Od klientów takich przedsiębiorstw, jak wodociągi czy elektrownie też po części zależy, jak one działają. Mało kto zdaje sobie sprawę, że odbiorca wody też może przyczynić się do poważnej przerwy w dostawach - i to nie tylko do swojego budynku, ale do wielu sąsiednich domów. Trzeba o tym pamiętać szczególnie teraz. - Brak wody w święta Bożego Narodzenia czy Nowy Rok jest dla naszych odbiorców szczególnie dokuczliwy, wiemy o tym i staramy się tak przygotować na wypadek awarii, by usuwać je szybko i sprawnie niezależnie od pory roku i dnia - mówi Agnieszka Jaszkaniec, rzecznik prasowy RPWiK w Katowicach S.A.

Nie jest to jednak zadanie łatwe, bo RPWiK w Katowicach S.A. jest jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce, na terenie Katowic, Mysłowic, Siemianowic Śląskich, Chełmu Śląskiego i Imielina zarządza blisko 1300 km sieci wodociągowej. - Najpowszechniej naszym problemem jest usuwanie awarii. Warunki, w których działamy, ze względu na działalność kopalń, są znacznie trudniejsze niż w innych rejonach Polski - przyznaje Agnieszka Jaszkaniec. - W dodatku obok tego zadania jest jeszcze szereg innych, którym musimy sprostać. RPWiK w Katowicach S.A. odpowiada także za wymianę, legalizację wodomierzy głównych, wykonuje przyłącza wodociągowe do budynków oraz sukcesywnie wymienia najbardziej awaryjne odcinki rurociągu.

Jak więc widać, pracownicy przedsiębiorstw wodociągowych mają pracy sporo. Warto więc, by odbiorca wody pamiętał o kilku zasadach, które pozwalają szybciej usuwać awarie, a nawet nie dopuszczać do nich. - Można skutecznie zapobiegać zamarznięciom przyłączy - przekonuje rzeczniczka RPWiK w Katowicach S.A. - Wystarczy, zanim nadejdą mrozy, uszczelnić i zabezpieczyć okienka w pomieszczeniu wodomierzowym. Jeżeli temperatura w pomieszczeniu, w którym znajduje się wodomierz, spada poniżej 0%B0C, odbiorca powinien zadbać o jego ogrzewanie - dodaje.

Dodatkowo warto zabezpieczyć przyłącze przez jego ocieplenie. Szczególnie ważne jest właściwe zabezpieczenie zaworów oraz wodomierza głównego. Sygnalizowaliśmy ten problem wielokrotnie w dodatku "Twoja Woda", mimo to nadal wielu odbiorców zapomina o obowiązku zabezpieczenia przyłącza i wodomierza przez zamarznięciem. - Niskie temperatury, jakie odnotowano między 20 a 27 stycznia 2006 roku były przyczyną zamarznięcia wielu przyłączy wodociągowych w gminach obsługiwanych przez nasze przedsiębiorstwo - wspomina Agnieszka Jaszkaniec. - Na terenie Katowic, Siemianowic Śląskich, Mysłowic, Chełmu Śląskiego i Imielina w ciągu tygodnia zgłoszono blisko 300 braków wody, których przyczyną były zamarznięcia przyłączy i wodomierzy głównych.

A przypomnijmy - działo się to w gorącym okresie świątecznym, gdy wszyscy jesteśmy bardzo zabiegani. Tymczasem tego typu awariom można było zapobiec.

Ważne jest też, by o awarii powiadamiać odpowiednie służby. Nie zawsze trzeba od razu dzwonić do przedsiębiorstwa wodociągowego - ono nie odpowiada za całą sieć. - Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie sieci wodociągowej, od źródła do odbiorcy, i kanalizacyjnej, od odbiorcy do oczyszczalni, podzielona jest między kilka podmiotów - wyjaśnia Agnieszka Jaszkaniec. - Na terenie obsługiwanym przez Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Katowicach S.A. nadzór nad siecią wodociągową należy do: Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S. A., które zarządza tzw. siecią magistralną, obejmującą odcinki od źródeł poboru wody do studni zakupowych, RPWiK w Katowicach S.A. - właściciela i zarządcy sieci wodociągowej od studni zakupowych aż do liczników głównych u odbiorców oraz właścicieli bądź administratorów budynków, którzy odpowiadają za sieć wewnątrz budynków za licznikiem głównym.

Podobnie jest z kanalizacją. Odpowiedzialność za sieć kanalizacyjną podzielona jest między dwa podmioty: właściciela lub administratora budynku oraz przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa zaczyna się od urządzenia pomiarowego, jeżeli takie jest zainstalowane w budynku. Jeżeli nie ma urządzenia pomiarowego, przedsiębiorstwo odpowiada za sieć zaczynającą się poza budynkiem: albo od pierwszej studzienki kanalizacyjnej licząc od strony budynku, albo, gdy nie ma studzienki, od granicy posesji. Za odcinek znajdujący się wewnątrz budynku i na posesji, poza wskazanymi punktami, odpowiada jego właściciel.

Jeśli więc awaria instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej zdarzy się wewnątrz budynku, to musi ją usunąć sam właściciel lub administrator. Natomiast np. awarie wodociągów, które wystąpiły na odcinku do liczników głównych, powinno usuwać pogotowie wodociągowe (jak ono działa, mówi nasz ekspert).


Ekspert wyjaśnia

Jakub Zarzycki,
administrator bezpieczeństwa informacji w RPWiK Sosnowiec S.A.

Kto pracuje w święta?

Specyfika naszego Przedsiębiorstwa wymaga ciągłości pracy bez względu na dzień tygodnia. Wiadomo, że każdy z nas chciałby spędzić święta w rodzinnym gronie, ale mamy świadomość, że przerwa w dostawie wody spowodowana awarią mogłaby uniemożliwić przyjemne ich spędzenie. Dlatego najważniejsze z punktu widzenia naszego klienta jest to, że w każdej chwili, bez względu na dzień tygodnia i porę dnia mogą zadzwonić do naszych dyspozytorów (tel. 292-51-98 lub bezpłatny 994), gdy zauważą niepokojące sygnały, jak np. niskie ciśnienie, brak wody lub wyciek. Nasze służby są przygotowane na taką sytuację i niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia udają się na miejsce.


Certyfikat dla RPWiK w Katowicach S.A.

Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Katowicach Spółka Akcyjna otrzymało w tym roku certyfikat "Przedsiębiorstwo Fair Play". Wyróżnienie jest cenne i świadczy o tym, że RPWiK w Katowicach S.A. osiąga nie tylko dobre wyniki, ale i potrafi skutecznie angażować się w rozwiązywanie problemów środowiska, w którym działa.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto